We spreken de taal van de chauffeurs en weten hoe we hun veiligheid en die van anderen vergroten

Met een straffe bak koffie zitten we bij Willem Bergsma aan tafel. Bergsma is gepokt en gemazeld in de transportwereld. Formeel met pensioen, maar hij heeft nog te veel energie om thuis te zitten. Willem is Code 95 opleider en geniet van die rol. Hij neemt ons mee in de werkwijze van Getru.

Getru transporteert met 250 trekkende eenheden en zo’n 300 eigen chauffeurs (waarvan inmiddels al aardig wat vrouwen) – plus een flexibele schil aan charters voor pieken – bloemen en planten door heel Europa voor een reeks van grote opdrachtgevers. In meer dan driekwart van de gevallen is er sprake van dubbele bemanning tijdens die internationale ritten (rij- en rusttijden).

Willem kent z’n pappenheimers en spreekt de taal van de chauffeurs. Hij rijdt zelf nog regelmatig Test en Code 95 ritten waarmee hij dus letterlijk met twee benen in de praktijk staat. Alle reden voor een nadere kennismaking.

Meten is weten

‘Als Getru hebben we een flinke transitie doorgemaakt. Waar we destijds een beetje de ondeugende jongens waren zijn we nu wat ingetogener en gaan we richting modelbedrijf. Dat hoort ook bij de fase waarin we als onderneming zitten. En dat verlangen onze opdrachtgevers ook van ons. Daarmee is het allemaal wat professioneler en meten we ook veel meer. En door dat monitoren hebben we veel beter zicht op hoe een chauffeur in de dagelijkse praktijk eigenlijk performt. Gebruikt hij of zij al z’n beschikbare ADAS-systemen ook netjes? Wordt er niet te abrupt geremd of onnodig snel geaccelereerd? Laat de chauffeur de auto in de file (denk bijvoorbeeld maar aan die overvolle Parijse Periferique die we velen van ons frequent nemen) ook netjes hobbelen met het overige verkeer? En dat geven we uiteraard terug aan onze chauffeurs. Opdat zij zelf ook zicht krijgen hoe ze hun werk beter kunnen doen’.

Getru Academie

‘Waar we veel succes mee hebben als Getru is onze eigen academie. Waar we onze chauffeurs zélf opleiden. Klassikaal in kleine groepjes van zo’n 8 professionals. Waarmee er binnen die groep ook de nodige interactie ontstaat. Ervaringen worden uitgewisseld. En niet alleen staat de theorie centraal, uiteraard óók de praktijk. Zo laten we chauffeurs bijvoorbeeld gedurende twee uur rijden met een LZV (Langere en Zwaardere Vrachtautocombinatie) – waarbij ik zelf als instructeur mee ga, anwijzingen geef en de chauffeur zelfvertrouwen geef. En het klinkt wellicht wat bedanterig, maar men neemt het meestal van mij aan. Ook doordat ik hun taal spreek en begrip heb voor de situatie waarin zij zitten. Hierdoor zijn we dus behoorlijk effectief. En je kunt je voorstellen dat bij al deze dingen verkeersveiligheid en MONO-rijden een dominant onderwerp is!’ 

Lesmodule afleiding in het verkeer voor Code 95 chauffeursopleiders
Sectorinstituut Transport en Logistiek (STL) en MONO-zakelijk hebben een interactieve lesmodule ontwikkeld - bedoeld voor trainers, docenten, instructeurs van opleidingsinstituten en werkgevers met eigen opleiders en/of een eigen academie - met daarin aandacht voor afleiding in het verkeer.

 

Mietjes

‘Ik loop nu al flink wat jaartjes mee. Heb een aantal veranderingen gezien. Hoor nog de chauffeurs roepen toen jaren geleden de automatische versnellingsbak z’n intrede deed. ‘Dat is iets voor mietjes’ was toen de algemeen heersende teneur. Moet je nu eens kijken hoe dat is geaccepteerd en hoe dat is geïncorporeerd. Zó gaat het bij iedere verandering: dat duurt in de regel een jaar of vijf à zes voor dat het een onderdeel is van het dagelijkse werk van een chauffeur. Daar moeten we hier ook rekening mee houden. Gras gaat écht niet harder groeien als je er aan gaat trekken hoor!’

Effect

‘Kijk, we doen deze investering natuurlijk wel omdat het wat moet opleveren. En dat doet het in de praktijk ook. We kunnen dat makkelijk vergelijken met vroeger waar dit aspect nog lang niet zo ver was geïmplementeerd. Het verschil tussen toen en nu is enorm, minder onderhoud door minder snelle slijtage, minder brandstofverbruik (en daarmee dus ook minder CO2/NOX-uitstoot), minder schades en minder chauffeursstress. Los van het imago naar andere weggebruikers, want die witte Getru vrachtauto's met Nederlandse vlag zijn niet te missen! Het gaat dus heus niet alleen om de euro's, maar ook om het welzijn van onze eigen mensen en andere mensen in deze maatschappij.’

Kansrijk veld

‘Als Getru kunnen we qua verkeersveiligheid zeker nog groeien. Denk maar eens aan het implementeren van een end-to-end ketenbenadering. Waarin we klanten ook om wat meer medewerking vragen. Iets minder spoedjes en met een betere balans tussen klantgericht en klantgezwicht. Door ook de collega’s van de planning mee te nemen in deze materie en ze hierover te  informeren kunnen we nog stappen maken. De vele casuïstiek uit jullie programma MONO-zakelijk helpt ons daar erg bij.’

Afbeeldingen

Cookie-instellingen