Verkeersschool Van Thiel: dagelijks zien wij welke invloed werkgevers hebben op het chauffeursgedrag

Verkeersschool van Thiel is al sinds 1964 actief met het geven van opleidingen en cursussen omtrent verkeersveiligheid. We spreken met Willeke van Thiel. Het familiebedrijf is één van de drie officiële Iveco-partners die opleidingen en trainingen verzorgt bij aflevering van nieuwe voertuigen.

Geheimen van ADAS

In veel nieuwe vrachtwagens zitten ADAS systemen om chauffeurs te helpen zo veilig mogelijk te rijden. Kun je vertellen hoe dit er in de praktijk aan toe gaat?

"Het is een publiek geheim dat helaas te veel chauffeurs onvoldoende kennis hebben van de wijze waarop de nieuwe ADAS-rijhulpsystemen (Advanced Driver Assistance Systems) eigenlijk werken. Oók gebeurt het regelmatig dat ze worden uitgezet. Doodzonde natuurlijk! Dáárom is het zo belangrijk dat bij de aflevering van zo’n nieuwe truck de chauffeur meegenomen moet worden in zowel de nut en noodzaak als de wijze waarop de chauffeur zijn of haar werk beter kan uitvoeren.

Want die systemen levert zo’n OEM (Original Equipmant Manufacturer) natuurlijk niet voor niets. Iveco benadert dat écht serieus, met een hoge kwaliteitsstandaard. Zo mogen alleen de door hen gecertificeerde en geautoriseerde docenten die trainingen ook geven. En we doen het zoveel als mogelijk op locatie in de eigen (nieuwe) auto van die chauffeur. Om te voorkomen dat hij/zij wordt getraind in een lesauto en het in de praktijk net weer iets anders is."

Van chauffeur naar operator

Verkeersschool van Thiel traint en leidt al sinds 1964 beroepschauffeurs op. Wat is er sinds die tijd veranderd?

"Wij zien door de jaren heen dat het vak van chauffeur verandert. Van het traditionele beeld zoals Henk Wijgaard dat in de jaren 80 bezong: 'Met je 30-tonnen diesel scheur je over de Brennerpas’ en de chauffeur met dikke buik die lange werkweken maakt en leeft op balletjes gehakt is tegenwoordig weinig meer over.

Het is in toenemende mate een vak waarbij je meer en meer als operator je auto moet kunnen bedienen. In een steeds drukker en dynamisch wordend verkeer. Waarbij je ook moet kunnen anticiperen op te verwachten verkeerssituaties. Alles gericht op de mix van het nieuwe rijden: laat je wagen uitrollen, zorg voor minder brandstof verbruik en minder uitstoot, rem gecontroleerd, doe bochten nemen en optrekken op een rustige manier (minder onderhoud, minder incidenten) én zorg voor de meest optimale routeplanning (gelet op congestie).

Denk bij bovenstaande ook aan toepassingen als de iVRI’s, de koppeling van de boordcomputer met verkeersregelinstallaties, gericht op creëren van groene golven: een betere doorstroming, minder uitstoot en minder chauffeurstress. Uiteraard vraagt dat alles óók om digitale behendigheden van de chauffeur!"

Werkgever kan het maken of breken

Hoe belangrijk is de houding van de werkgever als het gaat om de verkeersveiligheid van werknemers?

"Het is onze ervaring dat de wijze waarop verkeersveiligheid wordt opgepakt valt of staat met de houding van de werkgever zélf. Gelooft hij of zij er écht in en straalt hij of zij ook echt uit dat het belangrijk is of is het een moetje; minimale inzet en tegen zo laag mogelijke kosten?

Zo werken wij al jaren met veel plezier met een aantal vaste klanten die dit onderwerp serieus aanvliegen. Zij zien het niet als een kostenpost, maar als een investering die benefits genereert. Want als je alleen al naar de cijfers kijkt en de investering in deze trainingen en opleidingen afzet tegen de voordelen van minder incidenten, vermijden van onnodig brandstofgebruik, voorkomen van extra onderhoud én het voorkomen van een gedeukt imago, dan weet ik zeker dat we het hier hebben over een hele snelle terugverdientijd. Het zou by the way interessant zijn om dat verder uit te werken in de vorm van een paar scenario’s, bijvoorbeeld met Iveco en een verzekeraar."

Chauffeurstekort is écht een uitdaging

Lopen werkgevers tegen uitdagingen aan?

"Wat ik echt wel lastig vind is het enorm oplopende tekort aan chauffeurs. Dat plaatst transportondernemers voor een dilemma. Want als je in deze tijd te hoge eisen stelt aan je chauffeurs, lopen ze gewoon weg naar een concurrent. Attractief werkgeverschap waarbij je goede professionals langdurig weet te binden en boeien wordt in toenemende mate een essentieel concurrentievoordeel."

 

Afbeeldingen

Cookie-instellingen