Onze duurzaamheidsdoelen zijn alleen bereikbaar bij andere verhoudingen tussen auto en OV/fiets

23-07-2024

We gaan in gesprek met Peter-Willem van Lindenberg. Hij is sinds 2022 actief binnen de raad van bestuur van het Franciscus Gasthuis & Vlietland met portefeuilles als financiën/ICT, maar ook mobiliteit en verduurzaming. Hoe zorgt het 'ziekenthuis' dat reizen veilig, slim en duurzaam gebeurt?

Als je al meer dan een eeuw zorg voor en door mensen aanbiedt, waarbij je jezelf positioneert als een ‘ziekenthuis’ in plaats van een ziekenhuis, dan klinkt het logisch dat óók de wijze waarop collega’s (4.700 medewerkers, 340 artsen en 150 vrijwilligers) van en naar de verschillende locaties komen en gaan, professioneel is georganiseerd en gefaciliteerd toch? Want naast Rotterdam-Noord en Schiedam heeft Franciscus Gasthuis en Vlietland ook een 4-tal poliklinieken in Rotterdam, Berkel en Maassluis. Hoe zorgt het zieken(t)huis voor de juiste balans tussen thema’s als verduurzaming, vitaliteit, verkeersveiligheid, maar ook het zijn en blijven van een magneet als werkgever?

Stimuleren van fiets en OV

Kun je iets vertellen over hoe de mobiliteit van jullie mensen er op dit moment uitziet?

"Zeker. Ongeveer de helft van de collega’s komt dagelijks met de auto en de andere helft met het OV of de fiets, waarvan dan weer zo’n 2/3 met de fiets. De voornaamste reden voor collega’s om te kiezen voor de auto is vanwege de hoge OV-kosten en de diensten. Voor dat eerste kijken we naast een verbetering van de ontsluitingen, ook naar de gemeente/overheid om te ontdekken wat daar de mogelijkheden zijn.

Daarnaast zijn we ook zelf bezig om actieve mobiliteit zoals fietsen en lopen aantrekkelijker te maken. Daartoe hebben we nu met de gemeente Rotterdam afgesproken dat er een voetpad wordt aangelegd vanaf de Metrohalte Melanchtonweg. Opdat je zo in slechts 7 minuten lopen hier op onze locatie Rotterdam-Noord bent. Op het vlak van OV hadden we graag gezien qua ontsluiting dat de Slingelijn (Randstadrail Den Haag-Rotterdam Zuid) die hier dagelijks vele malen langs rijdt ook hier zou stoppen. Maar die wens is helaas nog niet in vervulling gegaan.

Een andere ambitie is om onze bezoekers/patiëntenstroom - jaarlijks 900.000 parkeerbewegingen > 1 uur - te verleiden om ons te bezoeken met OV/fiets. Daartoe zou de operationalisering van een fietssnelweg over de A20 als onderdeel van het fietsstimuleringsplan een enorme stimulans zijn. Want uiteraard proberen we als werkgever die vervoersmiddelen te stimuleren die de vitaliteit van zowel onze collega’s als onze bezoekers stimuleren en bevorderen. Daarnaast kijken we niet alleen naar OV/fiets, maar ook naar de transitie naar elektrisch/hybride rijden, wat uiteraard ook een grote impact heeft op de CO² uitstoot. Hiervan zijn onze bedrijfsauto’s een goed voorbeeld, waarvan nu 2/3 elektrisch is.

En wat betreft de verkeersveiligheid; ik zit nu bijna twee jaar op deze stoel, maar ik heb gelukkig nog niets gehoord over incidenten in de nabijheid van onze locaties waarbij collega’s van ons betrokken zouden zijn. We verwachten dat onze mensen bewust, MONO en Bob achter het stuur stappen."

Meer hybride werken

Een ander hot topic in relatie tot bewuste mobiliteit, is hybride werken. In hoeverre is dat mogelijk voor ziekenhuispersoneel?

"Ook wij als Franciscus Gasthuis & Vlietland hebben hybride werken omarmd. Voor onze ‘niet witte’ collega’s, de staf; zo'n 1.600 medewerkers, marcheert dat eigenlijk prima. Gemiddeld werkt men zo’n 40/50% van de tijd thuis. Voor onze ‘collega’s in het wit’, die op de poli’s werken, is dat zoals je zult begrijpen aanzienlijk lastiger te implementeren. Desalniettemin doen we op dit moment ongeveer 1/3 van de eerste polibezoeken digitaal en we hopen dat we dat nog verder kunnen oprekken. Ook omdat we denken dat hier nog flink wat te winnen valt. Tijdens Corona was dat getal aanzienlijk hoger. We zien – en dat is ook wel begrijpelijk – dat patiënten fysiek vaak prettiger vinden. Dan helpt het uiteraard dat onze parkeerfaciliteiten en bereikbaarheid gewoon goed zijn, waarmee de drempel voor fysieke ontmoetingen lager is. We hebben onze parkeertarieven echter wel duurder gemaakt, maar tot op heden heeft dat nog geen effect gehad op het aantal parkeerbewegingen."

Greendeal 3.0

Voor veel organisaties is verduurzaming een belangrijk en actueel thema. Is dat bij jullie ook het geval en hoe koppel je dat aan de them

"Absoluut. Wij hebben ons als organisatie recent aan meerdere akkoorden gecommitteerd. Allemaal op het vlak van verduurzaming. Zoals de Green Deal Samen werken aan duurzame zorg (Green Deal 3.0) waarbij we de doelen (50% minder CO2-uitstoot in 2030, klimaatneutraal in 2040) als organisatie nu ook expliciet hebben omarmd. Daarmee hebben we ons verbonden aan het doel om het marktaandeel van de auto in onze mobiliteit terug te brengen van nu 1/3 naar straks 1/5. Spreekt voor zich dat we dat alleen gaan halen als die jaarlijkse stroom van 900.000 parkeerbewegingen ook fors slinkt.

Naast die Greendeal 3.0 hebben we recent met 8 collega-ziekenhuizen, 75 grote bedrijven uit de regio en onze wethouder Chantal Zeegers (klimaat, bouwen, wonen) een mobiliteitsakkoord gesloten. Waarbij wij ons als werkgever committeren aan duurzame mobiliteit en anderzijds de gemeente ook toezeggingen heeft gedaan voor betere verlichting op sommige wegen en vergroten van de veiligheid in het OV. Want ook het verbeteren van de verlichting, de zichtlijnen en de looproutes hoort bij verkeersveiligheid, iets wat wij o.a. ook doen op onze terreinen."

Drie ontwikkelingen over drie jaar

"Als je mij vraagt waar we over drie jaar staan met ons bewust mobiliteitbeleid, dan zie ik een drie ontwikkelingen passend bij onze toekomstige ambities:

1) Als eerste hoop ik dat meer dan 1/3 van onze eerste polibezoeken digitaal verlopen.

2) Als tweede moet onze ontsluiting van de Metro-Slingelijn verbeterd zijn: met een metrohalte hier voor de deur.

3) Als derde zou het meer dan fantastisch zijn als de fietssnelweg over de A20 (‘Hofbogen’ route) dan is geoperationaliseerd. Wat de bereikbaarheid vanuit de stad met de fiets een geweldige stimulans moet geven – want nu moet je het lelijkste verkeersplein over. Uiteindelijk zullen we met elkaar, om zo die toekomstige duurzaamheidsambities te kunnen verzilveren, méér moeten kiezen voor OV of fiets en de auto alleen voor die toepassingen gebruiken waar dat ook écht voor nodig is. Zoals bijvoorbeeld de mobiliteit bij een late of nachtdienst."

De mening van collega Eva Stam

"Ik ben van mening dat het Franciscus steeds meer doet ten aanzien van het mobiliteitsbeleid. Er wordt actief gepromoot en campagne gevoerd om medewerkers met de fiets te laten komen. Bovendien ontmoedigt Franciscus medewerkers om met de auto te komen omdat Franciscus zich inzet om de duurzaamheidsdoelstelling van 2030 te behalen. De motivatie om de met de fiets of het openbaar vervoer te komen wordt daar denk ik wel mee verhoogd, om zo bij te dragen aan de CO2 vermindering. Voor het jaar 2024 zijn er 150 e-bikes beschikbaar gesteld in het kader van het fietsenplan. De schaduwzijde aan het mobiliteitsbeleid is dat er tot op heden nog geen mogelijkheid is om elektrische auto’s op te laden. Ook zou het mooi zijn als medewerkers gebruik kunnen maken van een OV-business om zo het openbaar vervoer te promoten."

Afbeeldingen

X (voorheen Twitter)

Bekijk ook

Cookie-instellingen