Het werken aan een betere stad doet de gemeente Amsterdam samen met betrokken bewoners, maatschappelijke instanties en externe partners. Zoals het verbeteren van de (digitale) dienstverlening bij de Stadsloketten tot het organiseren van internationale evenementen zoals Amsterdam Dance Event. Van het bouwen aan een circulaire economie, waarin innovatie en duurzaamheid centraal staan tot de noodopvang voor vluchtelingen.
Om al die waarde te kunnen creëren voor de stad, wordt er door de 18.000 collega’s ook flink wat afgereisd. Van en naar kantoor bijvoorbeeld. Of voor dienstreizen. Roger van Lier is verantwoordelijk voor de vormgeving van het totale hrm-beleid voor al die collega’s. Hij legt ons ons uit dat zowel duurzame mobiliteit als hybride werken twee essentiële gamechangers zijn. Waarmee het mobiliteitsbeleid in een paar jaar tijd, zeker als je dat afzet tegen de periode voor Corona, volledig op de schop is gegaan. Op een zodanige wijze dat de gemeente Amsterdam zich met dit eigentijdse mobiliteitsbeleid ook behoorlijk kan onderscheiden op de alsmaar krapper wordende arbeidsmarkt.
Hybride werken: andere mobiliteitsbehoefte
"Onze kijk op ons eigen mobiliteitsbeleid voor al onze collega’s is als gevolg van hybride werken écht compleet veranderd. Doordat onze mensen nu structureel veel meer thuiswerken, met als uitgangspunt dat mensen 50% op kantoor zijn, heeft dat het aantal reisbewegingen (woon-werk plus zakelijke dienstreizen) fors gereduceerd. Daarvoor hebben we als gemeente Amsterdam flink geïnvesteerd in een professionele digitale infrastructuur en werkomgeving – waarmee het nu bijvoorbeeld ook mogelijk is om vanuit de thuiswerkplek effectief digitaal met elkaar samen te werken. Maar we hebben als werkgever ook flink ingezet op het faciliteren van de inrichting van de thuiswerkplek met alle eigentijdse denkbare voorzieningen. Daarmee neemt niet alleen het aantal reisbewegingen af, maar kunnen we ook een aantal van de 120 panden afstoten. En de resterende panden zo herinrichten dat we ontmoetingen en onderlinge verbindingen ook stimuleren. Echt een majeure operatie."
Verduurzaming is de andere pijler
"Onze stad heeft een links samengesteld college. Dat verduurzaming als een speerpunt van beleid heeft gemaakt. Ook voor de wijze waarop wij als gemeente onze eigen mobiliteit hebben georganiseerd. Niet in de laatste plaats ook vanwege de aanstaande rapportageplicht over de uitstoot die we genereren met onze eigen mobiliteit. Waarmee we onze eigen uitstoot strak gaan monitoren. Traditioneel woonden onze medewerkers in de stad en kwamen ze hoofdzakelijk met fiets of OV. Door de krapper wordende arbeidsmarkt en om onze ambitie te realiseren in het worden van een meer diverse en inclusieve organisatie, zien we dat we ook steeds meer collega’s van buiten de stad aantrekken. We onderzoeken de mogelijkeheid om, als het karakter van het werk het toelaat én je directe leidinggevende akkoord is, om gedurende maximaal drie maanden in het buitenland te wonen en van daaruit te werken. Dat doen we niet alleen omdat het technisch ook kan, maar om ons zo nog beter te profileren op de arbeidsmarkt."
We zetten in op fiets én OV
"Natuurlijk hebben we ook een flink aantal collega’s die door de aard van hun werk niet thuis kunnen werken. Denk bijvoorbeeld aan onze vuilnismannen, handhavers en medewerkers van de stadslokketen. Het is daarom ontzettend belangrijk dat we goed nadenken over het woon-werk verkeer. In ons vernieuwde mobiliteitsbeleid (wat zich ook vertaalt in ons vergoedingenbeleid) zetten we sterk in op fiets en OV. Autogebruik maken we steeds minder attractief, behoudens een aantal uitzonderingen: denk aan uitvoerende diensten zoals handhaving of onze reinigingsdiensten wat in toenemende mate een 24 uurs bedrijf is. Sinds kort bieden we zelfs geen parkeerplaatsen meer aan voor onze eigen collega’s. Daarmee is de drempel om met de auto te komen - een dagje parkeren in de stad kost als snel 60 euro - behoorlijk. In 2020 hebben we onderzoek gedaan naar diverse vervoersmiddelen, dat was net voor corona. De verhouding was toen zo’n 40% OV, 30% fiets en 15% auto. De rest maakte gebruik van een combinatie van vervoersmiddelen of kwam lopend."
Als we reizen, reizen we veilig
"Als je mij vraagt naar het aantal incidenten in de afgelopen jaren dan moet ik daar het antwoord schuldig op blijven. Dat zegt al genoeg – want alle zwaardere incidenten komen langs mijn bureau. Gelukkig maar. Ik kan wel zeggen dat verkeersveiligheid voor ons als gemeente een absolute prioriteit is. Maar dan vooral met onze ‘pet’ als wegbeheerder. Kijk maar naar wat we sinds 8 december hebben gedaan op 80% van ons areaal in Amsterdam: 30 km zones! Dat zegt denk ik wel genoeg."
Duurzame inkoop
"Het doel van de gemeentelijke organisatie is dat met iedere inkoop een volgende stap gezet wordt in het behalen van de duurzaamheidsdoelstellingen. Met bijna een jaarlijkse inkoop van 3 miljard kunnen we fungeren als hefboom voor de verduurzaming van de Nederlandse economie. Daarom is het van belang dat we ook op ieder vlak actie ondernemen."
Een aantal voorbeelden:
- In de Grond, Weg Waterbouw ontwikkelen we standaarden voor het duurzaam aanbesteden met de milieukostenindicator of emissieloos bouwen;
- Voor ICT werken we toe naar gerefurbished hardware én dagen we ook softwareleveranciers uit om te verduurzamen;
- Bij inkopen van ons wagenpark kijken we verder dan de uitlaat en dagen we onze leveranciers ook uit om te verduurzamen in de productiefase én einde levensduurfase;
- Bij onze catering en warme en koude dranken werken we toe naar een duurzamer, plantaardig aanbod waar zelfs de koffiemachines circulair moeten zijn in 2030.