Port of Amsterdam: onze nieuwe ‘Reisbalans’ maakt ons mobiliteitsbeleid aanzienlijk effectiever

11-06-2024

Als je missie is om grensverleggend waarde te creëren, dan is het logisch om een mobiliteitsbeleid te hebben dat hier ook op aansluit. We vroegen Alexander Kousbroek, CFO van Port of Amsterdam (365fte), naar hun recentelijk vernieuwde mobiliteitsbeleid en de voordelen die het heeft opgeleverd.

Reisbalans

"Recent hebben we ons gehele mobiliteitsbeleid aangepakt. Dit doen we met de app Reisbalans. Vanuit daar bieden we nu alles vanuit één mobiliteitskaart aan, waarmee we het voor onze collega’s een stuk makkelijker maken. Naast een ov- en fietsvergoeding kunnen bijvoorbeeld ook parkeerkosten worden gedeclareerd. Collega’s hoeven dan niet achteraf nog bonnetjes in te dienen. We hebben bij de aanpassing van het beleid ook gekeken naar verduurzaming. We moeten namelijk naar volledig CO2 neutraal in 2050 en in 2030 willen we onze CO2 gereduceerd hebben met 55%. In onze wijze van reizen, zowel woon-werk als zakelijke dienstreizen, moeten en willen we daar ook rekening mee houden. Voor het gros van de collega’s die naar ons kantoor aan De Ruijterkade (op steenworp afstand van Amsterdam CS) komen is dat geen probleem. Die komen met het OV of met de fiets. Maar de andere helft van de collega’s is actief in onze 24/7 operatie, en moet de haven in. Of naar IJmuiden, waar helemaal geen passende ov-faciliteiten zijn. Ook voor die groep moet het reizen straks CO2 neutraal zijn."

Anders werken

"Ons mobiliteitsbeleid is afgestemd op het zogenaamde ‘nieuwe werken’. Mede om die reden verbouwen we nu delen van ons kantoor, om meer samenwerken (brainstormruimtes), vitaliteit (meer staan, minder zitten) of ontmoetingen (ontbijtsessies) te faciliteren en stimuleren. Als die kantoorverbouwingen klaar zijn, is het idee dat we streven naar een 50/50 verdeling thuis/kantoor. We proberen het reizen naar kantoor en de andere locaties zo veel als mogelijk gespreid te laten plaatsvinden, dus buiten de spits om. We denken er bijvoorbeeld aan om alleen te vergaderen binnen het tijdslot 10-16 uur. Ook kijken we naar de wijze waarop we een bijdrage kunnen leveren aan het afvlakken van de veelbesproken dinsdag-donderdag-piek."

Oók reisbewegingen onderdeel van ons veiligheidsbeleid

"Incidenten in ons woon-werkverkeer of zakelijke dienstreizen hebben zich zolang ik hier zit niet voorgedaan gelukkig. Maar op dit terrein is er ruimte voor verbetering, want dit is nog niet geborgd in ons veiligheidsbeleid. Maar we hebben wel de ambitie om dit te gaan doen. Om zo het reizen (woon-werk en dienstereizen) een onderdeel te laten zijn van ons integrale veiligheidsbeleid."

Krapte arbeidsmarkt

"Ook bij Port of Amsterdam merken we dat de arbeidsmarkt alsmaar krapper wordt. We willen een aantrekkelijke werkgever zijn en ons mobiliteitsbeleid kan hopelijk helpen om nieuwe medewerkers aan te trekken. Maar dat betekent ook dat we op een aantal fronten wel maatwerk moeten leveren. Voor die collega’s die verder weg wonen en niet eenvoudig met het ov naar het werk kunnen komen. We zijn nog aan het nadenken hoe we dit het beste kunnen faciliteren. Want ook voor ons geldt dat we de vijver waarin we vissen voor ons toekomstig talent verder moeten oprekken, dat we op dat vlak creatiever moeten zijn."

Onze ambitie

"Wij zijn heel helder over onze toekomstige ambities. Centraal staat CO2 neutraal in 2050 en oor 2030 een reductie van 55%. Ook voor ons mobiliteitsbeleid. We willen het hybride werken makkelijker maken, in combinatie met het anders inrichten van onze kantoren. Denk bijvoorbeeld aan het aanbieden van sportfaciliteiten. Alles gericht op het zo natuurlijk mogelijk reizen – passend binnen onze opgave."

De mening van Maarten van Oort (Inkoopadviseur bij Port of Amsterdam)

"Sinds januari van dit jaar maken we gebruik van de Reisbalans mobiliteitskaart, dit heeft het reizen voor mij op verschillende punten makkelijker gemaakt. Vroeger had ik een NS businesskaart. Daarmee moest ik eerst het geld voorschieten, met die mobiliteitskaart is dat niet meer nodig. Ook heb ik toegang tot andere vervoersmiddelen (taxi of deelauto) en vervoerders (NS of Veolia). Je kan zelfs je vervoersmiddel (bijvoorbeeld auto) koppelen. Het is echt een alles in één oplossing. Wat Reisbalans voor mij echt onderscheidend maakt is het online declareren. Vroeger moest ik alle ritten en thuiswerkdagen apart opvoeren en uit de NS-reisomgeving halen. Nu is het een kwestie van de website of app van Reisbalans gebruiken voor al mijn reis- en thuiswerkzaken. Het is alleen nog een kwestie van de ritten en thuiswerkdagen bevestigen met een klik. Dit scheelt behoorlijk wat tijd. Tot slot is het ook een leuke toevoeging om inzicht te krijgen in de CO2-uitstoot per vorm van vervoer en periode: juist dát maakt je eigen CO2-uitstoot veel tastbaarder!"

 

Afbeeldingen

X (voorheen Twitter)

Bekijk ook

Cookie-instellingen