Interpolis: voor verkeersveiligheid focussen we op het vergroten van bewustwording

04-06-2024

Binnen de Achmea-groep, met sterke merken als Centraal Beheer, Zilveren Kruis en FBTO, is Interpolis hét leidende merk als het gaat om de positionering van het thema verkeersveiligheid. We gaan in gesprek met directielid Jurgen Surstedt over het belang van het veilig onderweg gaan van medewerkers.

Interpolis vervult een dominante rol in de wijze waarop alle 14.000 Achmea-collega’s hun reis- en mobiliteitsgedrag inrichten en uitvoeren. Jurgen is sinds 2016 actief met stimulering van verkeersveiligheid – hoofdzakelijk in de preventieve sfeer. In begin 2023 werd hij verkozen tot de beste Brabantse marketeer en inmiddels prijkt hij in de Top 100 van de beste vaderlandse marketingexperts. Dit zegt natuurlijk veel over het succes van de gekozen benadering van Interpolis! We stelden Jurgen een aantal vragen over verkeersveiligheid en gedragsverandering.

Chronische overschatting van onszelf

Jurgen, hoe zorgen we er volgens jou voor dat mensen veilig en MONO onderweg gaan?

"Laten we wel wezen: verkeersveiligheid is zéker geen makkelijk thema. Het is net als wereldvrede. Als je écht het verschil wil maken, dan ontkom je er niet aan om het gedrag te beïnvloeden. Niet eenmalig, maar blijvend en langdurig. En dat is – zoals we allemaal weten – taai en ingewikkeld. Oók omdat we – en ikzelf ook hoor – de natuurlijke neiging hebben om onszelf chronisch te overschatten: dat is gewoon een menselijk gegeven. Wat ons als Interpolis erg heeft geholpen bij onze verkeersveiligheidsambitie is om – naast processen en procedures – óók aandacht te besteden aan de gevoelswereld. Zo hebben op drie van onze locaties zo’n 250 à 300 medewerkers de SMART voorstelling bezocht waarin middels een aangrijpende theatervoorstelling het perspectief van een gewoon mens onomkeerbaar verandert door een afschuwelijk ongeluk. Om er daarna mét elkaar over in gesprek te gaan. Alles gericht op het aanjagen van je eigen bewustzijn: ben je je bewust van de risico’s die je loopt? En het mooie is dat dit weer geweldig heeft geholpen met het draagvlak onder de ‘tien afspraken voor gedrag in het verkeer’. En dan gaat het om relatief simpele dingen zoals: ‘Als ik weet dat jij onderweg bent, dan bel ik je niet’ of ‘Als je onderweg wil bellen, doe dat dan veilig vanaf een parkeerplaats’. En omdat we de implementatie van onze huisregels combineren met het bespreekbaar maken van de consequenties van dat gewenste gedrag gaat het ook écht vliegen.

Daarnaast hebben we vanuit Interpolis natuurlijk ook campagnes gelanceerd als #MisNiks en BewustBestuurd om mensen die deelnemen aan het verkeer bewust te maken van gevaren als telefoongebruik of andere afleiding en overschatting in het verkeer. Waarbij we, vooral bij #MisNiks, ook inspelen op het gevoel. Nul verkeersslachtoffers in 2050: dat is ons doel. Bewust en MONO onderweg gaan moeten daar aan bijdragen."

Beluister hier aflevering 3 van de MONO-zakelijk podcast reeks 'Bewust Onderweg' waarin Jurgen Surstedt en collega Adriaan Heino werden geinterviewd over hoe Interpolis actief werk maakt van veilige mobiliteit (vanaf 27:00).

 

Gedragsverandering

Gedragsverandering is inderdaad taai en ingewikkeld. Welke strategieën passen jullie als Interpolis nog meer toe om de verkeersveiligheid te verhogen?

"Door het aanpassen van je processen en procedures kun je medewerkers stimuleren om hun gedrag te veranderen. Zoals bijvoorbeeld het faciliteren van hybride werken met professionele thuiswerkplekken, het toegankelijk maken van onze kantoorlocaties middels OV of de herinrichting van kantoren gericht op het onderling verbinden van elkaar. Maar natuurlijk ook de wijze waarop we vervoersmodaliteiten aanbieden als werkgever. Op dat vlak zitten we als Achmea middenin een transitie waarbij we in toenemende mate hierover mét elkaar in gesprek zijn. Daarbij proef ik dat de ratio en de feiten: de behoefte achter mobiliteit om je werk adequaat uit te kunnen voeren, de noodzaak dus, het steeds meer wint van de emotie: de auto als standaard onderdeel van het arbeidsvoorwaardepakket.

Natuurlijk helpt de huidige maatschappelijke discussie over verduurzaming enorm bij deze gedragsverandering. Want zeker, ook ons wagenpark is straks helemaal elektrisch en het fenomeen deelauto’s is steeds meer ingeburgerd in ons dagelijks gebruik. En ook helpt voorbeeldgedrag daar enorm bij: ik woon zelf iets minder dan 30 kilometer van onze vestiging in Tilburg en doe dat hoofdzakelijk met een speedpedelec. Als het contract van mijn huidige leaseauto afloopt steek ik m’n vinger niet meer op voor een nieuwe. Dát concept, waarbij de mobiliteitsbehoefte steeds beter afgestemd zal zijn op de aard en het karakter van je werk, zal meer en meer geïmplementeerd gaan worden. Dáár ben ik absoluut van overtuigd!"

Coachen van rijgedrag

Hoe helpen jullie als Interpolis jullie klanten bewust en veilig onderweg te gaan?

"Een groot deel van de 300.000 werkgevers die klant zijn bij Interpolis bevindt zich in het mkb. Waar we sinds een aantal jaren fors op inzetten is coaching van rijgedrag. Middels apps bijvoorbeeld. Waarbij we nu zo ver zijn dat we het op maat kunnen toesnijden. Waarbij jij als berijder inzicht krijgt in je rijgedrag plus coaching hoe je jouw gedrag veiliger en duurzamer kunt maken. In de geest van ‘Probeer beter te anticiperen zodat je minder vaak hard hoeft te remmen’ of ‘Matig je snelheid waardoor je meer tijd hebt om te reageren als er iets onverwachts gebeurt’. En we zien dat het werkt, ook door het inzichtelijk maken van de voordelen zoals; minder schades, lagere onderhoudskosten, minder verkeersboetes, lager brandstofgebruik en minder chauffeursstress. Weliswaar gaat het stapje voor stapje. Maar daarom dat het ook zo belangrijk is dat leidinggevenden dit consequent agenderen. Vanuit een langetermijn perspectief. Want het is een illusie dat je dit even tussen de soep en de aardappels hebt gefikst."

Klik op de knop hieronder voor meer informatie over de AutoModus app van Interpolis.

Naar AutoModus

 

De mening van een collega: Evelyn Bartels
'Ik merk dat het draagvlak voor het veiligheidsmanifest afgelopen jaren binnen Interpolis verder is toegenomen. Teamsen of bellen in de auto met collega’s is gewoon een no go. Elkaar aanspreken op dit onveilige gedrag is nu de norm. Dit heeft ook mijn persoonlijke gedrag in het verkeer positief beïnvloed. Ook in privétijd ben ik mezelf hiervan bewust en spreek ik familie en vrienden aan als ze onveilig gedrag vertonen, zoals appen achter het stuur. Zelf maak ik gebruik van het OV om naar ons kantoor in Tilburg te reizen, dat op loopafstand ligt van het station. Dit is voor mij een fijne en duurzame manier van reizen. En tevens ook de efficiëntste. Ik vermijd alle files. Toch is het fijn dat Achmea de mobiliteitskeuzes opnieuw onder de loep neemt. Wanneer ik voor mijn werk op een locatie moet zijn, die minder goed bereikbaar is met het OV, is het fijn om flexibel gebruik te kunnen maken van andere veilige en duurzame mobiliteitsopties."

 

 

 

Afbeeldingen

X (voorheen Twitter)

Bekijk ook

Cookie-instellingen