EMG Nederland: ons mobiliteitsbeleid is één op één afgestemd op onze bedrijfsactiviteiten!

09-01-2024

Als je vanuit je luie sofa naar de TV kijkt heb je eigenlijk geen idee welke activiteiten zich allemaal afspelen in de keuken van de programma’s, events of shows. Hoe worden ze samengesteld? En welke rol speelt veilige, slimme en duurzame mobiliteit in het proces? We vragen het EMG CEO René Delwel!

Wat komt er allemaal bij een Tour de France, Europees Kampioenschap voetbal of het NK Schaatsen kijken bijvoorbeeld? Hoe komen live-evenementen als het Eurovisie Songfestival, Pinkpop en MTV Europe Music Awards tot stand? En welke activiteiten moeten er uitgevoerd worden om programma’s als ‘Wie is de Mol?’, ‘Expeditie Robinson’ en 'Jinek' zo professioneel te krijgen? Wie dat totale proces van opnames, geluid en techniek allemaal faciliteert. Anders gezegd: wie die diensten verzorgt op het gebied van televisie- en mediaproducties, is EMG. We spreken met René Delwel, de CEO van EMG Nederland, een onderdeel van de EMG groep met vestigingen in acht landen. In Nederland heeft men zo’n 500 collega’s in dienst (en een flexibele schil van nog eens 500 mensen), in totaal zijn er ruim 1.500 mensen bij EMG in Europa in dienst.

EMG heeft veelal activiteiten die bijna rond de klok uitgevoerd moeten worden op vaak externe locaties. Denk bijvoorbeeld aan Pinkpop in Landgraaf. Locaties die vaak lastig te bereiken zijn met het OV. Daarnaast wordt er ook vaak op nachtelijke tijdstippen gewerkt, wanneer de trein of ander openbaar vervoer nauwelijks beschikbaar is. Wat betekent dat voor het mobiliteitsbeleid van EMG?

Gelukkig geen ernstige incidenten

Hoe staat de verkeersveiligheid ervoor bij EMG Nederland?

"Ik ben hier nu dertien jaar actief en gelukkig heb ik in die periode geen ernstige verkeersincidenten meegemaakt. Natuurlijk sneuvelt er wel eens een bumper of zo door een onhandige manoeuvre in een parkeergarage, maar geen van onze collega’s zijn betrokken geweest bij zware verkeersongelukken. En dat terwijl we hier toch goed zijn voor bijna twee miljoen zakelijke kilometers. MONO rijden helpt natuurlijk om ongelukken en incidenten te voorkomen. Alle incidenten die binnen EMG gebeuren, registreren we. Als iemand bijvoorbeeld z’n been breekt omdat hij of zij van een trap valt. hetzelfde geldt als er een ongeluk in het verkeer zou gebeuren. Ook hebben we het er met elkaar over in onze werkoverleggen. Vooral over bijna-ongelukken. Van onnodige risicovolle situaties. Opdat we daar dan ook van leren en het in de toekomst voorkomen!"

Remote werken

We zeggen vaak dat niet gereden kilometers de veiligste en duurzaamste kilometers zijn. Hoe zit het met remote werken bij EMG; is dat mogelijk in jullie werkveld?

"Traditioneel gingen wij met al onze materialen naar een locatie toe. Veelal een hele caravaan van (vracht)auto’s én mensen. Reportage- en geluidswagens bijvoorbeeld. Om zo ons werk te kunnen doen. Meer en meer zien we dat remote werken ervoor zorgt dat een deel van onze collega’s, maar ook techniek, thuis kan blijven. Omdat we in toenemende mate gebruikmaken van IP netwerken en glasvezel verbindingen. Waarbij alleen dat deel wat écht 'on-site' nodig is daar ook heen gaat. De rest doet het vanuit Hilversum. En dat scheelt enorm in reisbewegingen. We hebben op dat vlak in de afgelopen jaren significant uitgespaard, wat natuurlijk een effect heeft op veiliger, slimmer en duurzamer onderweg."

Footprint gehele productie

Duurzaamheid speelt dus ook een belangrijke rol binnen EMG?

"Natuurlijk heeft verduurzaming bij ons een hoge prioriteit. Maar we benaderen dat vraagstuk wel integraal, vanuit onze gehele productie. Dus zowel het licht, de camera’s, de catering, de noodzakelijke spullenboel, de mensen én de wijze waarop ze zich verplaatsen. Om zo suboptimalisatie te voorkomen. Alles gericht op minder uitstoot. Wat we overigens ook meten. Maar de elektrificering van ons wagenpark is voor onze toepassingen nog écht een brug te ver. Onze vrachtwagens moeten bijvoorbeeld behoorlijke afstanden afleggen binnen Europa met vaak ook flinke hoogteverschillen. Met de huidige techniek qua elektrische vrachtwagens kunnen wij helaas nog niet uit de voeten. Dus hebben we dat deels even in de ijskast moeten zetten. Wél proberen we crew-bewegingen slim te plannen. Bijvoorbeeld door te bepalen wie vanaf Hilversum met een crew-busje reist en aan wie gevraagd wordt om met eigen vervoer te reizen. Bijvoorbeeld door rekening te houden met de woonplaats ten opzichte van de plaats van bestemming en met het aantal lege stoelen in de busjes. Een bijkomend voordeel is dat de persoon die rijdt in het crew-busje uiteraard gefocust moet zijn op het verkeer, MONO rijden dus, maar andere collega's in dat busje wel door kunnen werken op hun laptop, tablet of telefoon wanneer nodig natuurlijk."

Volgend decennium

Hoe ziet het mobiliteitsbeleid van EMG er volgend decennium uit?

"Als je mij vraagt waar we met ons mobiliteitsbeleid staan in het volgende decennium dan verwacht ik dat onze reisbewegingen fors gedaald zullen zijn. Ik denk dat we dan met behulp van automatisering en inzet van kunstmatige intelligentie flinke aanpassingen hebben gedaan in wie we nog allemaal 'on-site' moeten hebben. Ik verwacht dat AI (Artificial Intelligence) op een aantal terreinen dingen beter kan dan dat professionals dat nu kunnen. Natuurlijk zullen er altijd mensen nodig zijn bij onze operatie, maar dat zullen er op een aantal plekken minder zijn én ze zullen meer een controlerende of begeleidende rol krijgen, waarbij de computer het werk doet. En dat zal flink van invloed zijn op onze noodzakelijke reisbewegingen. Daarnaast zal ons wagenpark grotendeels geëlektrificeerd zijn – door betere accu’s en laadinfra. Digitalisering en automatisering zullen een grote impact hebben op de wijze waarop wij ons werk doen. Daarmee worden onze bedrijfsactiviteiten anders van karakter. En dat heeft ook consequenties voor onze reisbewegingen. Al met al zullen we nog bewuster onderweg zijn als EMG dus!"

De mening van Max van den Bosch – Livecentre Operator

"Als Livecentre Operator ben ik verantwoordelijk voor de binnenkomende en uitgaande signalen van alle studio- en evenementenlocaties in Nederland en producties in het buitenland. Vanuit Hilversum bieden we op afstand de technische ondersteuning voor onze collega’s op locatie. Van monitoring, up- & downlinken van signalen tot zelfs de play-out en regie op afstand. Verbindingen leggen en afstanden overbruggen met één enkele druk op de knop, dat is wat we hier doen en waar we goed in zijn. De meeste voldoening uit mijn werk haal ik uit het feit dat we ons in de afgelopen jaren hebben ontwikkeld tot een zeer betrouwbare en onmisbare schakel in de productieketen. Fijn dat dankzij de techniek van nu collega’s op afstand het vertrouwen aan ons uit handen kunnen geven en we hiermee als EMG bijdragen aan minder onnodige reisbewegingen."

 

 

 

Afbeeldingen

X (voorheen Twitter)

Bekijk ook

Cookie-instellingen