De Grevelingen ligt gelegen tussen de eilanden Goeree-Overflakkee en Schouwen-Duiveland om precies te zijn. Goeree-Overflakke telt net iets meer dan 50.000 inwoners, wat in de zomermaanden aanzwelt tot zeker zo’n vier keer meer. We gaan in gesprek met Jan Kieviet (belastingadviseur en partner bij Visser & Visser) en Rick Jendrusch (mede-eigenaar Zeil- en Surfcentrum Brouwersdam) - namens Businessclub Grevelingen - over hoe zij omgaan met zakelijke mobiliteit in een regio waar het ov velen malen minder vanzelfsprekend is dan in de Randstad.
Jan, hoe heeft jullie bedrijf haar mobiliteitsbeleid ingericht?
Jan: "We hebben bij ons op kantoor onze reiskostenvergoeding zo aangepast dat je zowel voor reizen op de fiets als met de auto dezelfde vergoeding krijgt. Uniek is onze carpoolregeling, waarbij zowel degene die rijdt als de passagier een vergoeding ontvangt. Het goede nieuws is dat we zien dat het ook werkt: meer en meer maken collega’s daar gebruik van als ze bijvoorbeeld op cursus gaan of naar een klant voor een ingewikkelde bespreking. Met als bijvangst dat er dan onderweg ook nog wat slimme dingen uitgewisseld kunnen worden. Echt bewust onderweg dus. Daarnaast hebben we onlangs ook een fietslease-regeling gelanceerd. Daar is volop positieve belangstelling voor."
En hoe ziet het mobiliteitsbeleid er bij jullie uit, Rick?
Rick: "Wij runnen hier op de Brouwersdam een watersport- en horecacentrum wat zowel in de zomer (watersport) en in de winter (wintersport) actief is. Waarbij we in de winter bijvoorbeeld ook de sfeer van de Alpen proberen te creëren met gerechten die je eet als je aan het skiën of snowboarden bent. Onze bezetting is sterk seizoensgebonden: 50 man in vaste dienst, wat in de zomer maanden wordt opgerekt tot boven de 170! Veelal jongere collega’s - horeca, onder de achttien - waarvan hun ouders het ook niet prettig vinden als ze ’s avonds laat op de fiets alleen naar huis fietsen. Wat zo z’n uitdagingen kent om de roosterplanningen steeds gecontinueerd te krijgen. Om die reden hebben wij bijvoorbeeld als werkgever een 3-tal poolauto’s die onze collega’s tegen inlevering van hun reiskosten kunnen lenen gericht op het faciliteren van hun woon-werkverkeer. Wij zorgen zelfs voor huisvesting voor jongere collega’s opdat we zo ook voldoende personeel kunnen krijgen."
Reizen met het openbaar vervoer is voor jullie werknemers minder vanzelfsprekend kan ik me voorstellen?
Jan: "Helaas wel inderdaad. Ik ben als vestigingsleider verantwoordelijk voor onze vestiging hier in Middelharnis waar zo’n 30 collega’s werkzaam zijn. Wij hebben als kantoor een 12-tal vestigingen, mijn collega’s in Rotterdam en Gouda zitten bewust pal naast het station. Voor hen werkt dat uitstekend. Maar hier op het eiland is zo’n situatie ondenkbaar." Rick vult aan: "Realiseer je dat de laatste bus hier om kwart over acht ’s avonds vertrekt. Wat dus betekent dat wij aangewezen zijn op eigen vervoer – waarbij we in toenemende mate wel zien dat de fiets gelukkig flink aan terrein wint. Autostuur of fietsstuur, in beide gevallen gaan we ervan uit dat dat MONO gebeurt uiteraard."
Waar staan jullie over 3 jaar als we het hebben over bewust onderweg (veiliger, slimmer en duurzamer)?
Jan: "Als je mij vraagt waar we over drie jaar staan met onze zakelijke mobiliteit dan denk ik dat we qua verduurzaming flinke stappen gezet zullen hebben. Denk alleen maar aan de komende duurzaamheidsrapportageplicht over o.a. de footprint per 1 januari voor bedrijven boven een bepaalde omvang. Wat zeker een onderwerp is wat we vanuit onze ‘trusted advisor-rol’ ook agenderen bij veel van onze klanten."
Rick: "Ook denk ik dat de alsmaar toenemende krapte op de arbeidsmarkt – vooral in de zomermaanden – ons nog meer zal gaan dwingen om bewuster te kijken naar onze manier van reizen. Of dat nu om woon-werkverkeer of zakelijke reizen gaat. Vooral jonge mensen vinden het erg belangrijk dat dat bewust en duurzaam gebeurt. En als je daar bewust mee bezig bent, denk je ook goed na over de mogelijke risico’s van zakelijke mobiliteit. Zoals afleiding achter het stuur bijvoorbeeld. Een bewust mobiliteitsbeid komt ten goede van de bereikbaarheid, duurzaamheid én verkeersveiligheid in de regio. Voor ons als werkgever is het écht essentieel dat iedereen iedere avond, naast efficient en zo duurzaam mogelijk, ook weer veilig thuiskomt!"