Als je voornamelijk werkt voor gemeentes en hen faciliteert met een scala van infraprojecten variërend van grootschalige rioleringswerkzaamheden tot regulier straatwerk of grondverzet dan spreekt het voor zich dat Hoornstra Infrabouw zich als organisatie bekommerd over een eigentijds en bewust mobiliteitsbeleid. In dit interview lees je hoe dit MKB bedrijf in de infra- en bouwsector omgaat met de mix van thema’s verduurzaming, bereikbaarheid én verkeersveiligheid.
Familiebedrijf
Hoornstra Infrabouw is een familiebedrijf. Hoe gaan jullie als familiebedrijf, waar toch vaak een andere dynamiek heerst dan een ‘normaal’ bedrijf, om met bewuste mobiliteit?
Albert: "Ons bedrijf is een familiebedrijf waar we de nadruk leggen op vakmanschap. Onze collega's, waarvan velen hier al geruime tijd werken, zetten zich volledig in om elke opdracht met professionaliteit aan te pakken. Met een sterke focus op zowel kwaliteit als veiligheid. Het is vanzelfsprekend dat, gezien we de hele dag bezig zijn met veiligheid op de werkplek vanuit ons vakgebied, we verwachten dat iedereen zich ook veilig gedraagt wanneer ze onderweg zijn. Dus, telefoongebruik tijdens het rijden is absoluut uit den boze.
Ik ben al 11 jaar directeur hier, en gelukkig hebben we nog nooit ernstige verkeersincidenten meegemaakt. Dit is cruciaal, aangezien onze naam duidelijk te zien is op al onze bedrijfsvoertuigen. Dus, als een van onze collega’s ervoor kiest om zich niet als een heer in het verkeer te gedragen, wordt dit onmiddellijk gemeld. Je kunt er zeker van zijn dat ik hen daarover aanspreek. Het feit dat we een overzichtelijk bedrijf zijn, in termen van personeelsomvang, is zeker een voordeel. Gelukkig ken ik bijna iedereen, en als ik iemand nog niet ken, maak ik snel een praatje met hen."
Elektrificering
Hoe gaan jullie als organisatie om met het thema duurzaamheid in relatie tot mobiliteit?
Albert: "Op dit moment is iets meer dan de helft van ons wagenpark al geëlektrificeerd, en ik verwacht dat we binnen twee à drie jaar boven de 75% elektrische voertuigen zitten. Daarnaast zijn we druk bezig met het aanschaffen van emissieloos materieel, zoals elektrisch aangedreven shovels en graafmachines. Dit is essentieel, vooral als je hoofdzakelijk opdrachten voor gemeenten uitvoert. Want er komt een moment waarop gemeentes dat gaan eisen van hun opdrachtnemers, en ik geef er de voorkeur aan om daar nu al op voorbereid te zijn, want ik zit graag voorin de bus."
Gereedschap op de werkplaats
Als bouw- en infrabedrijf is het gros van jullie mensen op locatie aan het werk. Hoe zit het met jullie kantoorpersoneel, werken die op kantoor of hybride?
Albert: "Hoewel ongeveer een derde van onze medewerkers een kantoorbaan heeft, is thuiswerken voor ons toch best lastig. Er zijn momenten, zoals bij complexe aanbestedingen, waarbij fysieke aanwezigheid van cruciaal belang is. Daarom gebeurt thuiswerken bij ons sporadisch. Dat wil niet zeggen dat we als Hoornstra Infrabouw niet bezig zijn de wijze waarop we ons verplaatsen naar ons werk te veranderen. Een voorbeeld hiervan is dat onze medewerkers momenteel met een bus naar het werk komen, waarin tevens gereedschap wordt vervoerd. We zijn van plan dit te veranderen: het gereedschap zal op de bouwplaats in een bouwkeet worden opgeslagen, en de medewerkers zullen met elektrische auto's naar het werk komen. Op deze manier dragen ook wij ons steentje bij aan een duurzamere aanpak."
Betere propositie
Bij MONO-zakelijk leggen we met ‘bewust onderweg’ de nadruk op de synergie tussen de thema’s verkeersveiligheid, bereikbaarheid en duurzaamheid. Ervaren jullie die synergie ook?
Talitha: “Absoluut! Het is belangrijk om te realiseren dat onze opdrachten voornamelijk verkregen worden via aanbestedingen, waarbij je steeds vaker ook punten moet scoren op basis van je aanpak. Veiligheid, duurzaamheid en slimme mobiliteit worden steeds belangrijkere factoren in deze aanbestedingen. Dit helpt ons bij het neerzetten van een professionele propositie. Waarbij het ook leuk werken is, dat is zeker niet onbelangrijk!”