Utrecht Science Park: mét elkaar versneld stappen gezet in de realisatie van bewuste mobiliteit!

19-09-2023

Als er een noodzaak is om de synergie te verzilveren op de thema´s die invloed hebben op bewust zakelijk reisgedrag (veilig, slim en duurzaam), dán is dat wel bij Science parken. Zo komen er op het Utrecht Science park 30.000 medewerkers en 55.000 studenten samen op een gebied van nog geen drie km².

We horen van directeur-bestuurder van Stichting Utrecht Science Park – Jan Henk van der Velden – hoe men dat op het grootste Science Park van ons land met elkaar heeft georganiseerd. Waar werkgevers als Hogeschool Utrecht, UMC Utrecht, Wilhelmina Kinderziekenhuis, Prinses Maxima Centrum voor kinderoncologie, Hubrecht Instituut, Westerdijk Instituut, Nutricia Danone Research, TNO én Genmab zijn gevestigd, met om de hoek (Rijnsweerd) organisaties als de provincie Utrecht, ASR, PWC en Van Benthem & Keulen.

Duurzame bereikbaarheid

“Het Utrecht Science Park is in maatschappelijk en economisch opzicht van groot belang voor de regio Utrecht. Sámen wordt hier gewerkt aan een gezonde, duurzame samenleving. Daarom is het van belang dat we onze krachten ook bundelen. Het belang van Utrecht Science Park op de kaart zetten, daar zetten we met onze partners vol op in, ook voor de lobby naar Den Haag om te investeren in de bereikbaarheid van het Utrecht Science Park.

De Utrecht Oost-partners in het Science Park én in Rijnsweerd, en ook bijvoorbeeld de Kromhoutkazerne, zetten zich ieder vanuit hun eigen rol én verantwoordelijkheid zelf in voor het verbeteren van duurzaamheid en bereikbaarheid in combinatie met het realiseren van onze groeiambities.

Het klopt dat Corona voor ons de aanleiding was om vanuit het gebied samen het initiatief te nemen om onderling afspraken te maken en af te stemmen hoe we de stapsgewijze heropstart veilig en efficiënt konden organiseren. Zo zorgden de ziekenhuizen UMC Utrecht en het Maxima en de onderwijsinstellingen de Hogeschool Utrecht en de Universiteit Utrecht dat de starttijden van werkzaamheden en collegetijden werden gespreid. Dit proces hebben we gezamenlijk steeds verder geprofessionaliseerd. We begonnen met zelf opgestelde Excel sheets met de eerste basale inschattingen en afspraken. Als snel kregen we ondersteuning van de gemeente en provincie Utrecht en sloten ook de vervoerders aan.

Na een succesvolle heropstart tijdens Corona, is onze gemeenschappelijke focus nu duurzame bereikbaarheid. Inmiddels worden we daar goed en professioneel in gefaciliteerd door Goed op weg waarin Rijk, regio en bedrijfsleven samenwerken om met innovatieve maatregelen de bereikbaarheid van de drukste regio’s te verbeteren.”

Spreiden van verkeersstromen

“De ambitie is om ons te blijven inzetten voor spreiding van verkeersstromen, dat geldt niet alleen voor de auto om files te vermijden máár ook voor het OV om overvolle bussen en trams te voorkomen. Ook spreiding van het fietsverkeer is van belang omdat wij zelfs met het fenomeen fietsfiles van doen hebben. Je ziet daarbij wel de tendens dat mensen na Corona flexibeler met hun dagindeling omgaan en dat biedt mogelijkheden.

Door een goede monitoring hebben we een veel beter beeld van de dagelijkse verkeersstromen waardoor het ook makkelijker wordt mensen die flexibel hun dag kunnen indelen te verleiden niet in de spits te gaan reizen. Dát is naast veiliger, slimmer en duurzamer ook voor hen zelf veel prettiger. Maar we moeten ook niet de illusie hebben dat wij de files rond Utrecht, de verkeersdraaischijf van Nederland, zullen oplossen. Maar iedere werknemer of student die de drukke spits kan vermijden, is winst. De verpleegkundigen zullen echter nog steeds voor acht uur voor hun dienst op het ziekenhuis moeten zijn. Maar het helpt nog steeds dat de starttijd van colleges nadien verspreid beginnen.

Voor een duurzame doorstart is het de uitdaging om mensen uit de auto te krijgen. Maar voor het stimuleren van de fiets zijn bijvoorbeeld wel voldoende fietspaden nodig. Dan loop je ook aan tegen praktische problemen en botsing van belangen. Zo willen onze fietsers dat de fietspaden richting Zeist en Doorn ook goed verlicht zijn, waar natuurorganisaties weer minder enthousiast over zijn. Gelukkig worden nu concrete stappen gezet door de overheden om de fietsinfrastructuur te verbeteren en ook in te spelen op nieuwe ontwikkelingen zoals de opkomst van de snellere e-bikes.”

Extra inspanningen

“Om de beoogde groei van het Utrecht Science Park met 4.000 tot 8.000 werknemers te faciliteren, zullen we ons extra moeten inspannen om te spreiden. Daarbij is ook van groot belang dat het OV meegroeit, bijvoorbeeld door een extra HOV-lijn: het doortrekken van de tram naar Amersfoort en een extra intercitystation nabij het Utrecht Science Park, bijvoorbeeld bij Lunetten. Daarin zal ook door de landelijke overheid aanzienlijk moeten worden geïnvesteerd.

In december 2022 hebben de bestuurders van een vijftiental grotere organisaties in het Utrecht Science Park en Rijnsweerd een pledge getekend samen met de gemeente en provincie Utrecht en vervoerders. Hierin zijn de gezamenlijke ambities voor een duurzamere bereikbaarheid van Utrecht Oost onderstreept: Utrecht Oost werkt samen aan duurzame bereikbaarheid en het stimuleren van OV en fiets en het afvlakken van pieken in de spits. We zetten er echt gezamenlijk de schouders onder en het is toch wel bijzonder om te zien dat de Corona-crisis ervoor heeft gezorgd dat we met elkaar versneld stappen hebben gezet in de realisatie van bewuste mobiliteit.”

Afbeeldingen

X (voorheen Twitter)

Bekijk ook

Cookie-instellingen