Op het moment is van der Weyden werkzaam als Country Managing Partner van de Nederlandse vestiging van Netcompany. Netcompany is een Europese ICT-organisatie met meer dan 7400 collega’s – twee decennia geleden opgericht in Denemarken – die volgens een innovatief concept z’n dienstverlening aanbiedt en bedrijven verder helpt hun operationele efficiency te vergroten. Binnen Netcompany wordt vrijwel alles virtueel ontwikkeld en bijna alleen gereisd met het OV - als er überhaupt gereisd moet worden. Daarom ook dat geen enkele ontwikkelaar een leaseauto heeft. Alle reden voor een verdiepend gesprek met Perry van der Weyden over de filosofie en opzet van Netcompany met duidelijke voordelen voor een bewust en eigentijds mobiliteitsbeleid.
Hergebruik software
Wat maakt de werkwijze van Netcompany zo innovatief en duurzaam?
"In tegenstelling tot veel van onze concullega’s hanteren wij bij Netcompany een totaal ander verdienmodel. Sterk gebaseerd op ons geloof in het hergebruik van software. Waarbij we zoveel mogelijk – gebaseerd op opensource en openstandaarden – werken met modulair opgebouwde applicaties, aangeboden via meerdere platforms. Die we kunnen parameteriseren op basis van de wensen van een opdrachtgever. Denk aan dataplatforms voor complexe diensten zoals de belasting, douane of vliegvelden. Alles gebaseerd op het feit dat veel van de processen achter de voordeur erg op elkaar lijken. Generieke toepassingen dus. Waardoor er in feite alleen maar winnaars zijn: kortere doorlooptijd, efficiënt, slim, duurzaam én resultaatgericht. Want wij leveren geen ontwikkelaars (uurtje-factuurtje), wij offreren vanuit een fixed price een resultaat."
Vrijheid en ruimte
En hoe zorgt bovenstaande voor bewuste mobiliteit binnen Netcompany?
"Stel je eens voor. Het vraagstuk van premie-inning. Of dat nu voor een zorgverzekeraar moet worden gedigitaliseerd of voor een lokale of landelijke overheid. De functionaliteit is hetzelfde. We zien alleen dat opdrachtgevers het ingewikkeld vinden om zo’n traject als geheel te benaderen. Er wordt nog te veel gevraagd om ontwikkelaars die in de file met een leaseauto naar de klant toegaan omdat de opdrachtgever kiest om de software in eigen beheer te bouwen. Jammer. Zeker als je kijkt naar doorlooptijd en bijvoorbeeld beheerkosten. Wij bieden een ‘total costs of ownership’ aan. En door deze opzet kunnen we als Netcompany erg efficiënt werken.
Vooral omdat we zo veel digitaal doen. In virtuele teams die we ook snel kunnen opschalen vanuit onze andere landenorganisaties. Daarnaast kennen we ook flexibele werktijden. Onze veelal jongere collega’s ervaren dat als een enorm pluspunt, het geeft hen vrijheid én ruimte. En het scheelt veel onnodige reistijd en daarmee reiskosten. Met dit mobiliteitsbeleid profileren wij ons ook als attractieve werkgever: voor veel collega’s een belangrijk voordeel. Een absolute win-win dus!"
TU campus
Bij MONO-zakelijk focussen we ons op de thema's verkeersveiligheid, bereikbaarheid en duurzaamheid. Ook over het thema bereikbaarheid hebben jullie volgens mij goed nagedacht volgens mij?
"Dat klopt. Gemiddeld gezien werken onze mensen – afhankelijk van de opdracht - in een 50/50 verhouding: de helft thuis, de andere helft op kantoor. En ons Nederlandse kantoor bevindt zich niet voor niets op de campus van de Technische Universiteit Delft. Waarmee het heel makkelijk bereikbaar is met het OV of de fiets. Veel van onze collega’s wonen in de buurt."
Daarnaast kunnen we door de ligging van ons kantoor ook eenvoudig een beroep doen op de studentencapaciteit. Talentvolle jongeren in het laatste jaar van hun studie die ervaring willen opdoen waarmee we direct de beste collega’s weten te genereren voor Netcompany. Oók hier weer een win-win!"
Over drie jaar
Hoe ziet het mobiliteitsbeleid van Netcompany er over drie jaar uit?
"Als je mij vraagt waar we met ons mobiliteitsbeleid staan over een jaar of drie, dan denk ik dat doordat digitalisering nog sterker is ontwikkeld – ook vanuit de vraagkant – we onze huidige beperkte reiscapaciteit nog verder kunnen terugdringen.
Techniek zal dan ongetwijfeld geavanceerder zijn en ons concept van hergebruik en modulaire opbouw nog verder geprofessionaliseerd. Vooral omdat ik zie dat we steeds meer als één Europa gaan functioneren. Wij werken bijvoorbeeld in 14 landen voor de Douane. Die systemen die we daar aanbieden ontwikkelen we op één plek en middels parameterisering kunnen we dat customizen naar de afwijkende behoefte van een specifiek land. Maar we zien dat ook opdrachtgevers steeds meer gaan kiezen voor standaard. En dat scheelt écht een slok op een borrel qua reisbewegingen!"
Twee collega's aan het woord
Anke Khareghani-Stronks – Manager Netcompany
“Binnen het huidige project voor het Ministerie van Financiën waar ik nu aan werk, zijn we vanaf de start al hybride bezig. Onze collega’s uit Denemarken, Vietnam en Polen werken namelijk ook mee. Online, maar toch dichtbij. In mijn project is de afspraak dat iedereen minimaal drie dagen op kantoor werkt. Dat maakt dat ik werk/privé goed kan combineren. Later binnenkomen, soms een keer als het moet eerder weg. Maar ook dat ik ten alle tijden – ook bij thuiswerken – kan inspringen mocht er een calamiteit zijn. Dat is nodig in complexe projecten zoals deze. Ook komt de klant af en toe bij ons werken. Om de samenwerking en transparantie te bevorderen. Face to face contact blijft belangrijk bij zulke grote en langdurige projecten.”
Paolo Sanchez – Consultant Netcompany
"Sinds de pandemie zijn wij er eigenlijk achter gekomen dat hybride werken effectiever is dan gedacht. Thuiswerken of flexibele werktijden hanteren, stem je af met je team en is toegestaan. Vergaderen doen wij het liefst fysiek, maar vaak ook online. Je sluit aan op de manier die het beste voor je uitkomt. In mijn geval is het soms niet anders mogelijk. Ik werk namelijk in een internationaal multidisciplinair ontwikkelteam, met collega's uit verschillende tijdzones. Daarnaast hoeven wij niet of nauwelijks fysiek bij klanten aanwezig te zijn. Wij ontwikkelen voornamelijk op onze eigen locaties. Dit scheelt waardevolle tijd, die ik liever aan privézaken besteed, zoals hobby's en sporten."