Taxichauffeurs die rijgedragtechnologie in hun taxi ingebouwd hebben, rijden namelijk voor bijna 90% netjes rond. Wat direct een effect heeft op hun premie én brandstofgebruik. Nog los van het imago van de branche en de attractiviteit als werkgever. Traksi wil goed rijgedrag belonen (‘pay as you drive’), omdat dit zowel direct als indirect vele positieve gevolgen heeft. Alle reden voor een verdiepend gesprek met directeur Maurits Basters.
Veel auto’s in een klein vol land vraagt om professionele afspraken
‘Laten we eens even boven ons land gaan hangen. Wat zie je dan: een overvol land met heel veel auto’s, met heel veel mensen die allemaal van snel A naar B willen. Dat vraagt dus mijns ziens om duidelijke afspraken die het niveau van vrijblijvendheid zwaar overstijgen. Waarmee we in toenemende mate ons bewuster moeten zijn van ons eigen rijgedrag en de consequenties daar dan van. En het mooie is: dat kan vandaag de dag worden gefaciliteerd met techniek. Zo hebben wij een black box ontwikkeld die in de auto wordt geplaatst in combinatie met twee camera’s – passend binnen de privacyregelgeving. In dat laatste zijn we uniek. Daarmee kunnen we bijna een 360graden beeld creëren waarmee we de hand van beelden kunnen zien wie daadwerkelijk aansprakelijk is én we meten het rijgedrag vanuit vier invalshoeken: de snelheid, de bochten, het remmen en de acceleratie.’
Kort op de bal
‘Wij zijn zeker niet de enige die dit aanbieden, maar we zijn wel de enige die zo kort op de bal zitten. Waarmee we onze rijders op maandbasis ene terugkoppeling geven van hoe hun performance was in de afgelopen maand. Daartoe werken we met een zogenaamd stoplichtenmodel bestaande uit vijf kleuren: donkerrood, lichtrood, oranje, lichtgroen en donkergroen. Oranje is de basis (neutraal); scoor je lichtgroen dan krijg je 17.5% korting en bij donkergroen 35%. Andere kant op: bij lichtrood betaal je 20% opslag, bij donkerrood 50%. En iedere maand start je weer op oranje. Wij denken dat het zo kort op de bal zitten een aanzienlijk beter effect heeft. Wat overigens ook blijkt uit het resultaat van onze klanten: maar liefst 89% scoort structureel licht- of donkergroen!’
Domino-effect
‘Kijk, iedereen kan bedenken dat professioneel rijgedrag óók een effect heeft om minder brandstof (en daarmee op uitstoot) en op schades. Maar ook op bandenslijtage en verkeersboetes. Zo zijn er voorbeelden van klanten van ons die op jaarbasis meer dan 500 liter diesel per taxi besparen. Die €700 aan eenmalige investering voor onze technologie (een voorwaarde) kent een snelle terugverdientijd. Je kunt je dus voorstellen dat een werkgever die dit inzet in combinatie met een vorm van gamification (met incentives waar hun berijders dan gevoelig voor zijn) hiermee geweldig kan scoren. Heel simpel: win-win! En uiteraard kan deze wijze van toepassing ook in andere segmenten voor wonderen kan gaan zorgen. Wat dacht je bijvoorbeeld van de bestelbussen. Waarvan er meer dan één miljoen rondrijden in ons land. Of de koersdiensten. Ik denk dat wij over drie jaar een marktaandeel hebben van tussen de 10-15%.’
Twee barrières
‘Ik ervaar dat er sprake is van een 2-tal barrières die maken dat dit type toepassingen momenteel niet op veel grotere schaal worden geïmplementeerd. Als eerste de autobranche zélf. Zij zien de data uit het voertuig als hun eigendom. In feite de basis van hun verdienmodel. En als tweede het feit dat de verzekeringsbranche een relatief traditionele markt is. Met weinig flexibiliteit en creativiteit. Wij zijn in de basis helemaal geen verzekeraar, wij zijn een IT-bedrijf. Met veel knowhow van hoe de verzekeringsmarkt in elkaar steekt. Per slot van rekening heb ik ook al meer dan een kwart eeuw ervaring in deze wereld!’