We zijn ons heel bewust van onze rol bij het stimuleren van veilige, slimme en duurzame mobiliteit

11-04-2023

Ook de mensen op het mediapark die we zo frequent op TV zien leveren natuurlijk hun bijdrage aan bewuste mobiliteit. Mede vanuit de voorbeeldrol die ze vervullen. We gaan in gesprek met interim-directeur Meindert Landsmeer van de NTR over hoe de publieke omroep omgaat met bewuste mobiliteit.

De NTR is een publieke omroep (ontstaan uit een fusie van NPS, Teleac en RVU) en is – net als de NOS – een wettelijke taakomroep op het vlak van informatie, educatie, kunst & cultuur, jeugd en diversiteit.

Bekende NTR programma’s zijn ‘Het Klokhuis’, ‘Podium Klassiek’, 'Andere Tijden’ en ‘Verborgen Verleden’. De NTR maakt deze en andere programma's met zo’n 350 collega’s plus een externe schil van zo'n 50 à 100 werknemers, afhankelijk van de producties die worden gemaakt. Het grootste deel van deze medewerkers reist met het OV of de fiets.

Hybride werken blijft

"Corona heeft ook bij ons voor een flinke aardverschuiving gezorgd. Inmiddels is thuiswerken of spitsmijden, bijvoorbeeld eerst thuis de e-mails of een vroege Teams meeting doen, voor veel van onze collega’s gewoon ingeburgerd. Dat functioneert op zich prima. Probleem is nu de drukte op kantoor op de bekende dinsdag en donderdag. Dat moeten we nog zien te spreiden – wat overigens best een opgave is.

Ook zien we dat niet alles digitaal kan: voor sommige van onze taken is fysiek écht beter. Als je mij over drie jaar zou spreken denk ik dat we een deel van dat thuiswerken weer hebben vervangen door fysieke aanwezigheid op kantoor. En juist dat vraagt ook iets van de inrichting van onze kantoren. Want ook hier geldt: werken kun je thuis, samenwerken doe je op kantoor."

Minder bellen – meer appen

"Wat ook een interessante ontwikkeling is in onze media-wereld is dat er steeds minder wordt gecommuniceerd via het traditionele bellen. Meer en meer wordt in de zakelijke sfeer gebruikgemaakt van WhatsApp als medium. Daar waar je vroeger in de trein hinderlijk was om te bellen – en de auto vele malen comfortabeler was –  is dat nu precies andersom. Nu zien we bij onze mensen dat het OV zwaar in het voordeel is als het gaat om het appen of werken onderweg. En dat helpt zeker bij de keuze van de reismodaliteit van al mijn collega’s – inclusief mijzelf – want je gaat niet appen als je zelf aan het rijden bent.

Daarnaast proberen we bijvoorbeeld aan de hand van de vergoedingen of de beschikbaarheid van onze beperkte parkeerfaciliteiten als werkgever te sturen op een bewuster mobiliteitsbeleid, passend bij de tijdsgeest van vandaag de dag."

Wij zijn Albert

"Uiteraard zijn we met onze collega’s bij andere omroepen ook volop bezig met verduurzaming. Een goed voorbeeld is ALBERT, dat we hebben geïnitieerd en waarbij de activiteiten door de NTR worden gecoördineerd. Binnen ALBERT creëren met elkaar de voorwaarden om onze televisie- en andere producties te produceren met een minimale CO2-voetafdruk. Onze focus ligt op het gezamenlijk ontwikkelen van een nieuwe werkwijze die leidt tot een duurzaam resultaat.

Naast het verminderen van onze CO2 afdruk bij producties, kijken we ook naar ons gebouw, bedrijfsrestaurant en de dagelijkse activiteiten. Daarbij heeft het gebouw nu prioriteit. Daarin maken we nu flinke slagen. We zijn nog niet ze ver dat we al hele heldere doelen hebben voor de verduurzaming van ons mobiliteitsbeleid voor de komende periode. Maar jullie triggeren ons wel. In dat kader is het goed om te noemen dat we wel bezig zijn met het slimmer organiseren: dingen bundelen als je toch al 'on site' bent. Gericht op minder reisbewegingen. Want ook bij ons geldt: niet gereden kilometers zijn nog altijd de veiligste en duurzaamste."

Techniek helpt ons

"Techniek speelt een belangrijke rol binnen de media. Zo zien we dat grote stadions in toenemende mate beschikken over glasvezelnetwerken. Daar waar we vroeger met groot materieel moesten uitrukken om bijvoorbeeld een voetbalwedstrijd of de Haagse politiek te verslaan, kan dat tegenwoordig als gevolg van nieuwe technieken veel simpeler worden georganiseerd. En dat scheelt écht een flinke slok op een borrel qua reisbewegingen kan ik je zeggen!"

Verantwoordelijkheid nemen

"Als mediabranche nemen we zeker onze verantwoordelijkheid voor alle drie de aspecten van bewust mobiliteitsbeleid; veiliger, slimmer en duurzamer onderweg. Meer reizen met het OV of de fiets, niet of minder bellen in de auto, aandacht voor de vitaliteit van onze medewerkers, hybride werken, elektrificering, het mijden van de spits: het zijn allemaal onderwerpen waar we werk van maken bij de NTR.

Daarnaast realiseren we ons dat we dat ook in toenemende mate moeten vragen van al onze onderaannemers. Want je kunt niet alleen naar de overheid kijken om dit gefikst te krijgen – ook wij als werkgevers moeten daarin onze rol pakken!"

De mening van een NTR medewerker: Ellen Heemskerk

"Ik ben Ellen Heemskerk en werk sinds 2009 bij de NTR. Ik ben begonnen als productiestagiair bij het Sinterklaasjournaal, daarna intern doorgestroomd als producer van onder andere geschiedenisdocumentaires en inmiddels werkzaam bij P&O als Teamsamensamensteller en projectleider.

Duurzaam werken en leven is een 'hot topic'. Ik ben heel blij dat de publieke omroep zich bewust is van hun footprint en dat klimaatverandering onderwerp van gesprek is. Zowel privé als in mijn werk maak ik afwegingen om hier bewust mee om te gaan.

Ik reis zelf op allerlei verschillende manieren naar de NTR; meestal met de elektrische auto of met de trein, maar ook wel met eens met een oude benzineauto (dan hoop ik dat mijn Albert-collega’s mij niet zien haha). En uiteraard MONO. Na Corona is het thuiswerkbeleid aangepast en reis ik veel minder vaak naar kantoor. Dat scheelt me veel reistijd, is duurzamer en zorgt voor minder verkeer op de weg, dus in the end is het ook veiliger.

Samen met collega’s van andere omroepen en producenten en suppliers werken we aan Albert. Met elkaar creëren we de voorwaarden om onze televisieproducties te produceren met een minimale CO2-voetafdruk. Meten is weten, daarom werken we met een CO2-calculator om inzicht te geven zodat we concrete en praktische aanpassingen kunnen voorstellen die de uitstoot naar beneden kunnen brengen. Ik vind het fantastisch om te zien dat de NTR met haar producties, maar ook andere programma’s duurzaamheid hoog op de agenda hebben staan."

 

 

 

Afbeeldingen

X (voorheen Twitter)

Bekijk ook

Cookie-instellingen