Ondernemersvereniging Hoeksche Waard: onze bereikbaarheid staat zwaar onder druk!

21-02-2023

Sinds 2019 zijn de gemeenten Oud-Beijerland, Korendijk, Strijen, Cromstrijen en Binnenmaas samengesmeed tot de gemeente Hoeksche Waard. Afgelopen zomer werd de regio opgeschrikt door een afschuwelijk ongeluk met een Spaanse vrachtwagenchauffeur. We zoomen in op de verkeerssituatie in de regio.

De Hoeksche Waard is een regio die qua bereikbaarheid en doorstroming afhankelijk is van twee essentiële infrastructurele verbindingen: de Haringvlietbrug en de Heinenoordtunnel. Beide bruggen moeten gerenoveerd worden vanwege ouderdom en slijtage, mede door de enorme verkeersintensiteit.

We gaan in gesprek met Filip den Eerzamen (secretaris) en Raymond van Galen (voorzitter bereikbaarheid/veiligheid) – beiden zélf ondernemer – van de Ondernemersvereniging Hoeksche Waard (OHW). Hun motto: ´Samen, Sterk´. Dit doet OHW door gezamenlijk meer te bereiken in De Hoeksche Waard. Iedere dag bouwen ze aan een nog beter ondernemersklimaat. En dat is natuurlijk niet mogelijk zonder een eigentijds mobiliteitsbeleid!

Van regio naar thema

Heren, kunnen jullie iets meer vertellen over OHW en jullie relatie tot mobiliteit in de regio waar jullie leden ondernemen?

"Zeker. Wij vertegenwoordigen ongeveer 8.000 ondernemers in de Hoeksche Waard, waarvan er plusminus 800 verbonden zijn aan onze vereniging. En dat is een grote variëteit aan bedrijven: van hele kleine ondernemers tot grote bedrijven en zelfs onderdelen van multinationals.

Voorheen waren we als ondernemersvereniging regionaal ingericht, gestructureerd naar de betreffende gemeente. Maar sinds een aantal jaren zijn we gekanteld waarmee we een thematische benadering hebben gekozen. Bijvoorbeeld alle activiteiten rondom het thema bereikbaarheid, veiligheid, duurzaamheid of arbeidsmarkt. Oók omdat de vraagstukken inhoudelijk taaier worden en we zo veel effectiever kunnen zijn in de richting van de gemeente, provincie of, met name voor bereikbaarheid, Rijkswaterstaat."

Veel doorkruisend verkeer

Waarom spelen onderwerpen als verkeersveiligheid en bereikbaarheid zo'n belangrijke rol in de Hoeksche Waard?

"De Hoeksche Waard vervult als eiland een belangrijke rol om verkeer te faciliteren vanuit bijvoorbeeld Noord Brabant en Zeeland richting Rotterdam. De A29 doorkruist de Hoeksche Waard en is een essentiële verkeersader die bijzonder intensief wordt gebruikt. Dat gaat dagelijks om enorme aantallen. Denk naast de grote hoeveelheid vrachtverkeer tussen de havens van Rotterdam en Antwerpen bijvoorbeeld ook maar eens aan zorgmedewerkers zoals verplegend personeel of specialisten. Voor wie hybride werken of spitsmijden gewoon geen optie is.

En als die verkeersaders niet beschikbaar zijn dan dreigt het gevaar dat verkeer door de polder gaat dwalen. Met alle gevolgen van dien. Daardoor kon ook dat dramatische ongeluk met die Spaanse vrachtwagenchauffeur deze zomer in Nieuw Beijerland gebeuren. Waarbij die chauffeur – op weg naar Antwerpen – volledig verdwaald was, nadat hij vanwege de afsluiting van de Haringvlietbrug de Hoeksche Waard in werd gestuurd.

Dáárom dat we ook al zo lang met de gemeente in overleg zijn om te komen tot een goed bedrijfsnummersysteem zoals dat ook prima functioneert in de Rotterdamse haven. Om ons volstrekt onduidelijke redenen is dat er nog steeds niet!"

Appèl op onze creativiteit

Jullie hebben dus nogal te maken met wat uitdagingen. Uitdagingen die zowel impact hebben op het 'normale' verkeer als het zakelijke verkeer. Hoe gaan jullie daar mee om?

"Klopt. Zoals voor velen bekend is Rijkswaterstaat actief met een inhaalslag als het gaat om renovatie en vervanging. Veel van onze infrastructuur is gebouwd in de jaren 60 en 70 van de vorige eeuw en is nu grotendeels versleten als gevolg van de alsmaar toenemende verkeersintensiteit. Dat vraagt om langdurig groot onderhoud. Iets dat direct resulteert in ernstige hinder voor de doorstroming.

Afgelopen zomer hebben we allemaal de beelden gezien van de ellelange files bij de Haringvlietbrug. Deze zomer gaat die er voor acht weken helemaal uit vanwege de vervanging van het beweegbare deel van de brug. Gelukkig heeft het Ministerie van IenW recent – mede op ons aanhoudend verzoek – een harde garantie afgegeven dat de Haringvlietbrug niet tegelijk met de Heinenoordtunnel wordt afgesloten. Want dat zou een totaal verkeersinfarct opleveren.

Maar ook nu al worden we als ondernemers uitgedaagd om maximaal creatief te zijn qua mobiliteit. Daarbij zijn ook opties langsgekomen van een tijdelijke Defensiebrug of het creëren van pontverbindingen voor diverse typen verkeer. Want wij maken ons grote zorgen of bijvoorbeeld de ziekenhuizen en andere zorgverleners in deze regio straks nog wel de zorg kunnen blijven leveren als hun personeel er niet kan komen. Maar realiseer je ook wat deze congestie allemaal betekent voor de verkeersveiligheid."

De toekomst

Hoe ziet de toekomst van de Hoeksche Waard eruit wat betreft mobiliteit, bereikbaarheid en verkeersveiligheid volgens jullie?

"Ook wij kunnen helaas niet in een glazen bol kijken, maar als we zo door onze oogharen kijken dan zien we wel een paar trends die zich in de komende drie tot vijf jaar verder zullen gaan ontwikkelen.

De elektrificering van ons wagenpark, ook vrachtwagens, zal een geweldige vlucht gaan nemen. Daarnaast denken we dat thuiswerken en spitsmijden, voor de beroepen waar dat ook kan gelet op de functie en taak uiteraard, niet meer weg te denken zal zijn. En ook de krapte op de arbeidsmarkt zal steeds grotere vormen aan gaan nemen, wat dus betekent dat werkgevers extra moeite zullen moeten doen om voldoende attractief te zijn én blijven.

Meer en meer zal mobiliteit en veiligheid – denk aan een mobiele werkplek die arbo-proof is – daar een onderdeel van gaan vormen. Als ondernemersvereniging blijven we ons hard inzetten om op alle mogelijke facetten een zo goed mogelijk ondernemersklimaat te creëren. Onmiskenbaar is dat hierbij de komende periode veel tijd en aandacht zal uitgaan naar de bereikbaarheid van onze regio. Iets waar we de overheid keihard bij nodig hebben!"

Afbeeldingen

X (voorheen Twitter)

Bekijk ook

Cookie-instellingen