Niet bellen in auto; werkgevers die dat wel tolereren nemen veiligheid gewoon niet serieus

14-02-2023

Het Havenbedrijf Rotterdam zet vol in op veiligheid, bereikbaarheid, digitalisering, duurzaamheid én innovatie. Met als kraakheldere ambitie: 55% minder CO2-uitstoot in 2030. Dit is ook terug te zien in de manier waarop ze hun mobiliteit inrichten. Een inspirerend gesprek met CEO Allard Castelein.

Wat betekenen al die interventies concreet voor de invulling van het mobiliteitsbeleid van Port of Rotterdam, bestaande uit meer dan 1.200 medewerkers? En welke voorbeeldrol creëert het bedrijf hiermee naar hun ketenpartners en opdrachtnemers?

Eerst vragen of het dringend is

Wat heb je op het gebied van bewuste en veilige mobiliteit veranderd toen je werd aangesteld als CEO van Port of Rotterdam en speelde het mee dat je daarvoor bij Shell – dat veiligheid ook enorm hoog in het vaandel heeft – had gewerkt?

“Toen ik hier zo’n tien jaar geleden kwam, heb ik direct een aantal dingen doorgevoerd. Ik had daarvoor inderdaad bijna 4.5 jaar bij Shell gezeten als VP Environment. Eén van de dingen die hier ik doorvoerde was het niet meer bellen in de auto, oftewel MONO rijden. Dit was bij Shell toen al heel gewoon. Er is voldoende bewijs dat uitwijst dat bellen tijdens het rijden gewoon écht niet veilig is.

We vinden het daarom bij het Havenbedrijf Rotterdam inmiddels heel gewoon dat als je gebeld wordt tijdens het rijden, je eerst vraagt of het dringend is. Zo ja, dan rijd je naar een veilige plek om het gesprek te voeren. Zo niet, dan vindt zo’n gesprek op een ander moment plaats. Daarnaast sluit ik alle interne meetings af met iedereen een veilige reis toe te wensen naar het thuisfront. Naar zijn of haar dierbaren. Heel simpel: omdat ik me daar als werkgever verantwoordelijk voor voel. Het uitstralen dat we oprecht geven om de veiligheid van onze medewerkers in alles wat we doen als Havenbedrijf, dát is voor mij écht cruciaal.”

Omgooien van mobiliteitsbeleid

Wat waren de andere punten die je doorvoerde?

“Het tweede wat ik heb gedaan toen ik directeur werd van het Havenbedrijf, is overstappen naar een elektrische auto. Ik was toen de eerste bij ons die afscheid nam van de verbrandingsmotor. Want als je van de daken schreeuwt dat Rotterdam de meest duurzame haven ter wereld wil zijn, moet je dit ook echt serieus nemen en daar gelijk mee beginnen, toch? Immers: “be the change you want to see in the world”.

Vandaag de dag stimuleren we voor al onze collega’s een duurzame manier van reizen. Denk hierbij aan persoonlijke OV-kaarten en fietsen. Leuk om te vermelden is dat onze fietsvergoeding hoger is dan die van de auto. En als je onze parkeergarage binnenkomt zie je heel veel oplaadpalen. Want inmiddels zijn bijna al onze auto’s elektrisch. Sommige bedrijfsmatige vervoermiddelen, denk aan calamiteitenbestrijding, nog niet, maar dat heeft puur een technische reden.

Tenslotte hebben we verschillende mobiliteitsadviseurs in dienst die onze mensen begeleiden in het maken van de juiste keuzes als het om woon-werkverkeer en zakelijke reizen. Alles om ervoor te zorgen dat onze mensen bewust, veilig en MONO onderweg zijn.”

Krapte op de arbeidsmarkt

Als werkgever heb je ook te maken met krapte op de arbeidsmarkt. Wat is jullie ervaring hiermee in relatie to mobiliteit?

“Wij merken dat onze ambitie op het vlak van mobiliteit wordt gewaardeerd door onze collega’s. Dit blijkt bijvoorbeeld uit het recente medewerkersonderzoek. Maar ook mijn recente ontmoeting met onze Young Graduates bevestigt dat beeld: zij verwachten gewoon van ons dat we hier stappen in maken. Niet op papier, maar in de dagelijkse praktijk.

Bijkomend voordeel is dat dit ons een voorsprong op de arbeidsmarkt geeft. Oók de wijze waarop mensen zich moeten verplaatsen voor hun werk wordt daar in toenemende mate een onderdeel van. Is onze mobiliteit veilig, schoon en slim? Dat zijn vragen die leven bij de werknemer van tegenwoordig. Wij proberen dat te bundelen in een totaalpakket waarmee we denken voldoende attractief te zijn als werkgever op deze steeds ingewikkelder wordende arbeidsmarkt.”

Port of Rotterdam in 2025

Waar staat het Havenbedrijf met haar mobiliteitsbeleid over twee jaar?

“Laat ik vooropstellen: dit is geen sprint maar een marathon. Het is écht step by step. Maar je ziet dat verduurzaming een onomkeerbaar proces is. Daar investeren we als Havenbedrijf volop in. Bijvoorbeeld in ‘Zero Emission Services’, in samenwerking met partijen als ING, voor de elektrificering van de binnenvaart – waar we kort geleden € 50 miljoen subsidie voor hebben gekregen uit Brussel.

Ik denk dat in 2025 al onze voertuigen voor ons zakelijke verkeer duurzaam zullen zijn en dat we het motto ‘werken doe je thuis, samenwerken doe je op kantoor’, wat betreft het kantoorpersoneel natuurlijk, in al onze gelederen hebben omarmd.”

Doorbreken van paradigma’s

Hoe doe je dat?

“Kijk, COVID heeft ons geleerd dat het heel normaal is dat je een deel van je werk thuis doet. Of pas na de spits op pad gaat. Dat was daarvoor gewoon ondenkbaar. Ook ik deed dat niet. Niet voor niets dat wel eens wordt geroepen: ‘Never waste a good crisis’. En zo is het ook met het bellen in de auto. Het is écht een mindshift. En tegen alle werkgevers die dat nog niet uitdragen zou ik willen zeggen: daarmee neem je veiligheid gewoon niet serieus. Ik vind dat gewoon struisvogelpolitiek.”

Afbeeldingen

X (voorheen Twitter)

Bekijk ook

Cookie-instellingen