De zwaardere Iveco bestelwagens zijn uitgerust met alle veiligheids- en ecosystemen die standaard worden aangeboden voor het zwaardere segment. Olivier Fossion, de businessdirector van Iveco Benelux, neemt ons mee in de ins en outs van hun veiligheidsfilosofie.
Ons gehele assortiment wordt aangeboden met veiligheids- en ecosystemen
‘Bij ons staat veiligheid absoluut op nummer één. Dit is volledig verankerd in ons DNA als fabrikant. Wij zijn ons ervan bewust welke maatschappelijke verantwoordelijkheid we dragen. Dat blijkt ook wel uit het feit dat we al onze producten standaard aanbieden met de meest geavanceerde veiligheids- en ecosystemen, van ‘lane keeping’ tot ‘emergency city break systems’. Met ons telematica systeem ‘Iveco On’ kan de klant het rijgedrag van zijn chauffeurs monitoren en zelfs direct online advies aan de chauffeur geven tijdens het rijden, middels een pop-up. En onze ‘driver attention supportsystemen’ monitoren de alertheid van de chauffeur en geven een waarschuwing indien nodig.’
Er bestaat een synergie tussen veiligheid en verduurzaming
‘Wij geloven in de interactie tussen veilig rijden en het nieuwe rijden. Dit houdt in dat je adequaat anticipeert op verkeerssituaties en beheerst met je voertuig omgaat. Je laat de auto bijvoorbeeld uitrollen, zorgt dat je rustig optrekt en je neemt bochten op een normale manier. Als je de risico’s inschat vanuit je expertise als chauffeur, heeft dat zowel effect op veiligheid als op duurzaamheid. Je verkleint immers de kans op incidenten en rijdt duurzamer doordat je minder brandstof verbruikt en daarmee minder uitstoot genereert. Dit alles heeft een gunstige invloed op de ‘total cost of ownership’. De wereld van transport en logistiek is een wereld van dubbeltjes en kwartjes. Iedere cent die je als transportondernemer of verlader kunt besparen is dus pure winst. Ook zachte waarden zoals attractief werkgeverschap vormen een steeds dominantere factor in onze alsmaar krapper wordende arbeidsmarkt. Daarom faciliteren wij onze klanten hierin. We beseffen ons goed hoe belangrijk dat voor hen is.’
Feedback op rijgedrag kan zelfs middels een voice-over
‘Het spreekt voor zich dat onze voertuigen dagelijks een scala aan data genereren. Die data wordt opgeslagen in de blackbox van de auto. We stellen delen van die data beschikbaar aan onze klanten zodat ze het rijgedrag van hun berijders kunnen monitoren. Natuurlijk gebeurt dit allemaal binnen de grenzen van de privacywetgeving. Daarnaast biedt ons partnership met Alexa de optie om de instructies ook met de Alexa-stem te geven. We krijgen hier veel positieve reacties over van onze jongere berijders. Ook worden bepaalde boodschappen via pop-ups op het scherm in de cabine weergegeven, wat een direct effect op het rijgedrag van de bestuurder heeft.'
Gecertificeerde rijscholen
‘Net als onze concullega’s bieden wij onze klanten en fleetowners bij aflevering van onze nieuwe producten ook de optie om een uitgebreide persoonlijke rijtraining te volgen. Ook wij maken daarbij gebruik van partnerschappen met gecertificeerde CBR-rijscholen. Het mooie daarvan is dat die training plaats vindt in het eigen -net verkregen- voertuig en niet in het voertuig van de rijschool. We zien tegenwoordig dat je moeilijk meer kunt spreken van standaardmateriaal, omdat elke klant specifieke wensen heeft. En die rijtraining genereert ook weer punten die meetellen in de Code95 beroepsopleiding.'
Plannen voor de toekomst
‘Zouden we dit gesprek in 2025 voeren, dan weet ik zeker dat we als sector flinke stappen hebben gezet met de toepassing van autonoom rijden. Het is een publiek geheim dat meer dan 90% van de incidenten menselijk falen als oorzaak heeft. Op dat vlak staan we nu pas aan het begin. Daarbij gaat de techniek ons absoluut verder helpen. Er zijn daarbij nog wel wat barrières te slechten. Zo heeft een reflecterend nat wegdek behoorlijk wat invloed op deze systemen. Is er sprake van ijs of van water? Maar dat gaan onze ingenieurs en technici voor ons oplossen, mind my words!’