In alles wat we doen staat kwaliteit op 1, dus ook in de 8 miljoen kilometers die we per jaar rijden

26-04-2022

In 1977 begon het in de schuur van Ben's ouders. Nu, 45 jaar later, heeft dit bedrijf dat actief is in de wereld van keukens, sanitair en meubels dik 6.000 collega's. We spreken met directeur Mark Strijbos en transportmanager Marcel van Veldhoven van De Mandemakers Groep over verkeersveiligheid.

De Mandemakers Groep heeft een scala aan winkelformules zoals Brugman, Woonexpress, Keuken Kampioen, KeukenConcurrent, Wooning, en Sanders Wonen. Leidende principes als ‘no nonsens’, ‘kwaliteit’ en ‘klantgerichtheid’ zijn tot in de haarvaten van het bedrijf geïmplementeerd.

Wat zijn de geheimen achter de succesvolle Mandemakersaanpak? En wat doet De Mandemakers Groep, met 100 vrachtwagens en bijna 300 bestelbusjes, aan verkeersveiligheid en MONO-rijden?

Wij zijn een familiebedrijf

‘Omdat we een familiebedrijf zijn kijken we steeds naar de lange termijn. Wij hoeven niet ieder kwartaal te rapporteren over onze resultaten. Dat maakt dat we ver in onze toekomst kijken. En dat vertaalt zich ook terug in onze collega bezorgers. Want realiseer je dat 75% van onze sollicitanten nog nooit op een vrachtwagen heeft gezeten. Wij leiden hen op. Op onze kosten investeren wij in hun rijopleiding zodat ze verantwoord en veilig deel nemen aan het verkeer.

Het spreekt voor zich dat we vooraf wel scherp kijken of je past bij de waarden van De Mandemakers Groep: in alles staat de klant centraal, we werken altijd oplossingsgericht (geen ‘ge-ja-maar’), mét elkaar en vanuit een gezonde discipline. Uiteraard met state of the art voertuigen voorzien van de laatste technieken als camera’s en boordcomputers. Alles volgens onze kwaliteitsstandaard. Dát is het geheim van ons succes!’

Geen chauffeurs maar bezorgers!

‘Wij realiseren ons als geen ander dat onze bezorgers het visitekaartje zijn van ons bedrijf naar onze klanten. Daarom dat we onze chauffeurs ook positioneren als bezorgers. Centraal staat het netjes en veilig afleveren zodat de klant tevreden is. Hierdoor functioneren we ook niet als een transport- of koeriersbedrijf waar bezorgers onder tijdsdruk een route moeten afleggen. Onze vrachtwagens zijn altijd bemand met 2 collega’s.

Door die bijrijder, rijden wij met twee paar ogen en oren om zo extra oplettend te zijn. Op deze manier hoeft de bestuurder zich ook niet bezig te houden met het instellen van het navigatiesysteem of het beantwoorden van een telefoon. Deze taak neemt de bijrijder opzich zodat de bestuurder écht gefocust is op het verkeer en dus MONO rijdt. Ook hebben we afgesproken dat onze bezorgers dagelijks maximaal 7 keuken- of sanitairklanten of 13 meubelklanten bedienen zodat ze met genoeg energie terug rijden.'

Vóór vertrek de auto controleren

‘Een gezonde discipline betekent bijvoorbeeld bij ons dat we vóór vertrek eerst een check doen op het voertuig, wat de teamleider aftekent. Doet de verlichting het? Is de luchtslang goed aangesloten? Is de laadbak goed verankerd? etc. Ook leggen we een paar dingen vast alvorens de bezorger in een van onze wagens stapt. Zo heeft iedere bezorger naast een arbeidsovereenkomst ook een gebruikersovereenkomst getekend waarin we vastleggen wat onze spelregels zijn. Opdat iedere chauffeur ook écht in de geest van onze waarden en cultuur acteert. Daarmee overstijgt het ook het papier, vooral omdat we er iedere dag weer opnieuw naar handelen.’

Rijstijlcijfer

‘Naast frequente bijeenkomsten voor onze bezorgers – waarbij we ook bijvoorbeeld onze verzekeraar TVM laten optreden – monitoren we hun rijgedrag. In de vorm van een gezonde competitie. En iedereen begrijpt dat er sprake is van een korrelatie tussen rijgedrag, brandstofgebruik, afleiding, schades en onderhoud. Zo hebben we hebben ons als organisatie bijvoorbeeld ook gecommitteerd aan de Lean & Green Award van Connekt. Dit betekent dat we een besparing van 20% op brandstof hebben gerealiseerd. Omdat we onze bezorgers allemaal persoonlijk kennen (familiebedrijf!) kunnen we ook adequaat sturen als dat nodig is’.

Meester-gezel

'Waar we als organisatie ook succesvol mee zijn is ons meester-gezel model. Want laten we eerlijk zijn: dit vak leer je in de praktijk. Door flink wat vlieguren te maken. En dan helpt het – zeker bij je start – als je daarbij de juiste leermeester hebt. Een leermeester die je heel rustig uitlegt wat wél en niet werkt. Waar de kneepjes van het vak zitten: hoe je bijvoorbeeld schadevrij achteruit moet rijden of wat je allemaal tegenkomt als je een keuken drie hoog in het centrum van Amsterdam moet afleveren. Zó worden onze bezorgers échte Mandemakers-bezorgers met een mentaliteit die past bij de waarden die centraal staan bij ons. Heel huiselijk!’ 

Gerben Westerveld, bezorger bij De Mandemakers Groep:

‘Met veel plezier bezorg ik dagelijks met een vaste collega keukens bij onze klanten in geheel Nederland en België. Sinds 2019 is ons wagenpark flink vervangen en uitgebreid met de nieuwste spiegelloze Actros 5 van Mercedes waarvan ik er sinds mei 2020 dagelijks één mag besturen. Door alle nieuwe snufjes waarmee onze vrachtwagens zijn uitgerust én de extra ogen van mijn collega manoeuvreren wij op een veilige manier door alle woonwijken. We hebben immers alle tijd en rust om goed onze werkzaamheden te doen. Zowel onderweg als bij onze klant, zonder enige druk van ons hoofdkantoor. En dat betekent dus ook MONO-rijden. Wij worden op een leuke competitieve manier gemonitord middels rijstijlcijfer en klanttevredenheid. Onze nascholing bestaat o.a. uit HNR (Het Nieuwe Rijden) en manoeuvreren. Maar voorop staat toch wel werkplezier; en als je dat hebt versterken zaken als kwaliteit, klanttevredenheid en verkeersveiligheid elkaar vanzelf!’

 

Afbeeldingen

X (voorheen Twitter)

Bekijk ook

Cookie-instellingen