Scania: we opereren als OEM waardegedreven, veiligheid is daar een cruciaal onderdeel van

08-03-2022

Als je jaarlijks in de Benelux goed bent voor het afleveren van een dikke 4.000 trucks met een marktaandeel van bijna 25% (segment 16+ ton) dan mag je gerust zeggen dat je een speler van formaat bent in ons land. Alle reden voor een verdiepend gesprek met CEO van Scania Benelux, Janko van der Baan.

Centraal in dit gesprek met Janko en Presales Manager Leroy Paulina staat wat Scania als toeleverancier aan de logistieke sector allemaal aanbiedt vanuit haar rol om zo verkeersveiligheid verder te vergroten.

Uitgangspunt is het nieuwe rijden

‘Kijk, we hoeven elkaar denk ik niet meer te overtuigen dat er sprake is van een overduidelijke korrelatie tussen het nieuwe rijden (anticiperend, inspelend, rustiger én uitrollend) en het kostenpatroon (brandstofverbruik/uitstoot, onderhoud en reparatie en schades). Juist dáárom ook dat we als Scania daar zoveel aandacht aan besteden. Waarbij we in toenemende mate geen aanbieder zijn van voertuigen, maar partnership bieden vanuit een totaaloplossing. Gericht op de wijze waarop de chauffeur het voertuig gebruikt, hoe het in de praktijk wordt ingezet. Zo bieden we zelfs ook verzekeringen aan vanuit deze integrale filosofie.’

Professionele afleverinstructie

‘Zo besteden we uitgebreid aandacht aan de afleverinstructie van onze nieuwe voertuigen. En dat doen we heel serieus, bestaande uit zowel een theoretisch als een praktisch onderdeel. Waarbij we (anders dan in het verleden) nu in de praktijk rijtrainingen doen met de eigen auto’s van die betreffende klant. Vooral omdat iedere auto net weer wat anders is. En dat doen we óók bij klanten die tegen ons zeggen ‘die rijtrainingen dat hoeft helemaal niet, want onze chauffeurs rijden al meerdere decennia met Scania’. Want realiseer je dat een Scania van 30 jaar geleden niet te vergelijken is qua instrumentaria en systemen met een hedendaagse Scania.'

Alle ADAS systemen staan automatisch aan

‘Het klopt zeker dat een deel van de chauffeurs zich nog onvoldoende realiseert welke geweldige benefits deze nieuwe systemen zoals ACC (Adaptive Cruise Control), AEB (Advanced Emergency Braking), Lane Keeping Assist (LKA) etc. allemaal kunnen bieden qua rijcomfort en veiligheid. Daarom ook dat ze allemaal automatisch aan staan in onze voertuigen. En over de jaren heen blijkt ook wel dat deze features een geweldig effect hebben op de afname van het schadepatroon bij onze klanten. Vooral voor het middensegment van de incidenten. Die zijn hiermee een stuk minder geworden.’

Leren van incidenten

‘Uiteraard willen ook wij als Scania leren van alle incidenten. Want ieder incident is er één te veel. We onderscheiden daarbij twee type incidenten: informele incidenten (waarbij we via de klant worden geïnformeerd zonder betrokkenheid van autoriteiten) en formele incidenten (waarbij de politie een rol heeft). En we hoeven niet uit te leggen dat een qua oorsprong Zweeds bedrijf alle incidenten meer dan serieus neemt. Dan staan onze Zweedse R&D-collega’s direct paraat en wordt zo’n ongeval tot op de bodem geanalyseerd. Soms zien we dat ongevallen ontstaan door onjuist gebruik van de ADAS systemen door de chauffeur. En juist daarom is het zo ontzettend belangrijk om een goede instructie te geven bij aflevering.

In 2025

‘Als we dit gesprek in 2025 gehad zouden hebben dan denk ik dat we op een paar punten flinke stappen hadden gezet. Realiseer je dat in 2025, EU-wetgeving operationeel is waarmee een aantal van deze ADAS-systemen verplicht zijn. Dát gaat uiteraard geweldig helpen, want nu is het nog allemaal optioneel en kan de chauffeur het uitzetten. Ook zal er vanuit techniek meer mogelijk zijn, bijvoorbeeld op het gebied van AI (Artificial Intelligence). Gericht op bijvoorbeeld het nog beter performen van de chauffeur. Over zijn of haar alertheid en fitheid. En als je dat met vormen van gamification en chauffeurs coaching weet te operationaliseren, gaat dat ook de verkeersveiligheid zeker weer verder helpen. Zó blijven we met elkaar werken aan een veiliger verkeersbeeld.’ 

Een klant aan het woord
LCW (Logistiek Centrum Westpoort) uit Groningen gaat met vijf nieuwe Scania’s vol
het nieuwe ADAS-tijdperk in. Het bedrijf kiest opnieuw voor het Zweedse merk
vanwege de bewezen duurzaamheid, het goede verbruik en de hoge uptime. Ook wil
de directie dat de chauffeurs zo veilig mogelijk onderweg zijn. Camera’s en ACC
waren al standaard bij LCW. Daar komt nu dus het Scania Blind Spot Warning (BSW), oftewel de dodehoek bewaking, dat de vrachtauto producent recent aan het pakket veiligheidsmiddelen toevoegde.
Directielid Pieter Vonck, die verantwoordelijk is voor het materieel van LCW: 'Voor
ons komt de hele ontwikkeling rond de Advanced Driver Assistance Systems geen
moment te vroeg. Wij rijden hier al zo’n beetje vanaf het moment dat het er kwam
met ACC. Dat is voor ons gewoon een must. Dat brengt écht wat. Afstand is toch het
meest belangrijke veiligheidsmiddel op de weg.'
 

Afbeeldingen

X (voorheen Twitter)

Bekijk ook

Cookie-instellingen