Flitsmeister: een complete set van verkeersveiligheidswaarschuwingsinfo aan 2,2 miljoen gebruikers

22-02-2022

Als je jezelf positioneert als ‘een community op wielen’ en meer dan 2,2 miljoen frequente gebruikers hebt, dan kun je inderdaad wel zeggen dat iedereen een steentje bijdraagt om zo autorijden leuker én veiliger te maken. Alle reden voor een inspirerend gesprek met 'Managing Meister' Jorn de Vries.

Bij Flitsmeister werken 30 collega’s met een overzichtelijk wagenpark van een 7-tal leaseauto’s. Naast Managing Meister van Flitsmeister is Jorn ook Chief Commercial Officer van Be-mobile, een bedrijf in 'smart mobility'.

Aan de wieg gestaan van MONO

‘Wij zijn als app-bouwer vanaf de eerste dag betrokken geweest bij de opzet van het MONO-gedachtegoed. Logisch dus dat we nu óók het podium pakken voor MONO-zakelijk. Want tussen die 2,2 miljoen gebruikers zitten uiteraard veel zakelijke gebruikers en dus werkgevers. Vanuit onze oorsprong lijkt het zo dat we alleen gebruikers aantrekken die graag té hard willen rijden en die door ons worden gewaarschuwd waar de flitsers staan. Niets is echter minder waar: inmiddels hebben we ons gepositioneerd als een partner die toegankelijke data aanlevert voor het totale 'verkeersveiligheidspakket'. En dus ook voor MONO rijden!’

Veilige, snelle en efficiënte reis van A naar B

‘Ons portfolio is inmiddels uitgebreid naar verkeersinformatie over files en filestart, hulpdiensten (zoals ambulance, brandweer, bergingsdiensten), wegwerkzaamheden én rode kruizen. Als het ware een complete set van verkeersveiligheidswaarschuwingsinformatie. Zo aangeleverd dat je iPhone netjes in de houder kan blijven staan (voor oudere auto’s) of in je broekzak (voor nieuwere auto’s).’

Toekomst

‘Kijk, in deze vluchtige wereld gaan ontwikkelingen héél snel. We zien nu al dat de snelheid waarmee we de informatie realtime kunnen leveren enorm is toegenomen. Waar we vroeger een paar minuten nodig hadden om een file te detecteren gebeurt dat nu in een paar seconden. Maar onze dienstverlening verbreed zich ook verder, namelijk in de vorm van contact met de infrastructuur. Denk bijvoorbeeld aan de koppeling met intelligente verkeersregelinstallaties (iVRI’s) die voor groene golven aan verkeerslichten kunnen zorgen. Dit heeft zowel effect op leefbaarheid, doorstroming als veiligheid. Daarnaast zien we dat er meer omgevingsvariabelen ontstaan waarover we informatie zullen gaan leveren. Nu is dat nog erg gefocust op tijd en congestie, maar de verwachting is dat dit op korte termijn wordt verbreed met informatie over bijvoorbeeld het weer, heel specifiek voor die betreffende regio.'

Truckmeister

‘Onder het label ‘Truckmeister’ bieden we eerder genoemde diensten ook aan voor de logistieke sector. Bijvoorbeeld als het gaat om routering. Hierbij betrekken we in toenemende mate óók de omgeving. Want tot op heden zijn eigenlijk alle routeplanners individualistisch van aard. Ze gaan puur en alleen uit van de truck zelf, maar is er (nog) geen koppeling met de omgeving. In de zin dat je bijvoorbeeld niet wilt dat een grote zware truck langs een net uitgaande school dendert. Of de integratie met de eisen die milieuzones stellen, zoals waar al dan niet geparkeerd mag worden. Om daar één geheel van te maken, met een juiste balans tussen doorstroming, veiligheid en leefbaarheid, dát is de kunst. En daar werken we aan!'

Parijs 2024

‘Een mooie casus waar we bij betrokken zijn is de bouw van het Olympisch Dorp in Parijs voor de Olympische Spelen in 2024. Wij werken daarbij als onderaannemer van een grote Franse bouwonderneming (Colas) en hebben daarbij de opdracht om het hele in- en uitgaande logistieke bouwverkeer zo optimaal mogelijk te managen. Zowel nauwkeurig als directief. Zo krijgen chauffeurs via hun boordcomputer een gedefinieerde route en als ze daarvan afwijken gaat er direct een signaal naar hun baas. Het gebruik van Truckmeister is daarbij verplicht. Zo zijn we in staat om die spaghetti van logistieke stromen zo adequaat mogelijk georganiseerd te krijgen – óók rekeninghoudend met de omgeving.'

 

Afbeeldingen

X (voorheen Twitter)

Bekijk ook

Cookie-instellingen