IBM: werken aan welzijn betekent óók aandacht voor MONO en verkeersveiligheid

21-12-2021

Marjolein van Eck is als HR-directeur van IBM Noord-Europa verantwoordelijk voor het wel en wee van medewerkers in de Benelux en Noordse regio. En dus ook voor de Nederlandse medewerkers, waarvan een groot deel in een leaseauto rijdt of een mobiliteitsvergoeding ontvangt.

Nog niet al te lang geleden was IBM een grootgebruiker van autokilometers. Een aantal trends maakt dat het mobiliteitsbeleid constant onderhevig is aan veranderingen. Alle reden voor een goed gesprek met Van Eck, waarin we ook het essentiële belang van MONO rijden bespreken. Dit thema sluit naadloos aan bij de initiatieven van IBM om te zorgen voor het welzijn van zijn medewerkers.

Van oudsher een leaseauto

‘Als IBM hebben we een verleden met leaseauto’s. Dit vervoermiddel was lange tijd de standaard voor veel van onze salesmedewerkers en consultants. Maar net als veel andere grote bedrijven in de zakelijke dienstverlening merkten we steeds vaker dat lang niet alle medewerkers zitten te wachten op een leaseauto. Medewerkers willen zelf bepalen hoe zij hun mobiliteit organiseren. De redenen zijn divers. Denk bijvoorbeeld aan de “lange” leasetermijn, geen parkeerplek in de woonomgeving, hoge parkeerkosten, geen (Europees) rijbewijs of voorkeur voor het openbaar vervoer.’

Trends en veranderingen

‘Bij de vormgeving van ons mobiliteitsbeleid kijken we naar een aantal trends en veranderingen die de laatste jaren hebben plaatsgevonden. We richten ons vooral op duurzaamheid. Denk aan het elektrificeren van ons wagenpark en meer OV- of fietsgebruik. Ook monitoren we het welzijn van onze medewerkers. De veiligheid van onze medewerkers is belangrijk. Daarom hebben we in 2020 gezorgd dat onze medewerkers een arboproof werkplek konden bestellen voor thuis. Ook hebben we veel aandacht voor hybride werken. Hoewel een IBM’er altijd al de mogelijkheid had om op elke gewenste plek te werken, zien we ook bij ons een sterk gewijzigde mix van thuiswerken, op kantoor werken en bij de klant werken. En we zetten in op flexibiliteit. Zo kan een consultant voor een project op locatie 3 maanden een auto nodig hebben als die plek met het OV niet of nauwelijks te bereiken is. Voor andere projecten kan het juist praktischer zijn om met het OV of de fiets te gaan. Flexibiliteit is daarin cruciaal. Om diezelfde reden willen we nu ook kijken naar deelauto’s. Vooral voor onze jongere collega’s die veelal wonen in een stedelijke omgeving kan dit aantrekkelijk zijn. Deze veranderingen én de toename van thuiswerken maken dat een groot leasewagenpark voor een werkgever minder aantrekkelijk is.’

Bewuste keuzes

‘Bij IBM kun je vaak zelf beslissen wanneer je de weg op gaat. Niemand wordt blij van de spits. Eerst thuis een paar uur werken en dan buiten de spits naar kantoor voor een face-to-face afspraak: dat is gelukkig al lang de standaard bij IBM. Zo kan ik bijvoorbeeld een uurtje werken, mijn kinderen naar school brengen en dan buiten de spits naar een afspraak rijden. Dit scheelt veel stress.’

MONO als onderdeel van plezierig een werkklimaat

‘Ik denk dat verkeersveiligheid en MONO rijden alles te maken hebben met de mate waarin je je op het verkeer kunt focussen. Het helpt niet als je gestrest achter het stuur zit omdat je te laat bent voor een afspraak, een te hoge werkdruk ervaart, je niet lekker in je vel zit of omdat het gewoon veel te druk is op de weg. IBM staat volledig achter het bewuster omgaan met bellen in de auto. Niet dat we het verbieden – onze medewerkers kunnen prima zelf hun keuzes maken – maar ook MONO rijden is onderdeel van een plezierig werkklimaat.’

Aandacht voor welzijn

Het is belangrijk om als werkgever veel aandacht aan welzijn te besteden. We weten dat de werkdruk best hoog kan oplopen. Daarom willen we onze medewerkers zoveel mogelijk ondersteunen. Dat doen we met diverse diensten. Zo krijgen managers trainingen in positief leiderschap. En we geven aan hoe belangrijk het is om regelmatig te checken hoe het met iedereen gaat. Verder zijn er diverse workshops hoe om te gaan met stress, we bieden vrijwillige gezondheidschecks aan en we ondersteunen de inrichting van een goede thuiswerkplek. En in coronatijd hebben we extra aandacht voor sportchallenges, wandel- en yogaprogramma’s en coaching.’

‘De rode draad? We willen een optimale werk-privébalans creëren. Daarbij sturen we aan op preventie. Dat is in alle eerlijkheid een behoorlijke uitdaging, want we hebben te maken met een diversiteit aan behoeftes. We blijven met onze medewerkers praten en ons pakket aan maatregelen toetsen om te kijken wat het effect ervan is. In dat totale pakket is de inrichting van veilige en flexibele mobiliteit een belangrijk onderdeel om een aantrekkelijke werkgever te zijn.’

Dit vindt Anneloes Versloot
Anneloes Versloot, Senior Consultant & Leader of Business Resource Group for Sustainability: ‘In deze periode van thuiswerken en thuisblijven is een mobiliteitsplan wat naar de achtergrond verdwenen. In mijn ogen kan dit juist het moment zijn om naar de toekomst te kijken. Mijn ideaalbeeld is dat er een end-to-end mobiliteitsplan is waar werknemers gebruik van kunnen maken. Met 1 kaart, applicatie of abonnement kun je verschillende vervoermiddelen gebruiken om van deur tot deur te reizen. Daarnaast zie ik graag dat het alleengebruik van auto’s wordt ontmoedigd en dat duurzame alternatieven, zoals de (deel)fiets en het OV, worden gestimuleerd.’

 

Afbeeldingen

X (voorheen Twitter)

Bekijk ook

Cookie-instellingen