Hello Mobility: structurele verandering op de werkvloer? Zorg dat de baas MONO kent en uitdraagt!

22-11-2021
608 keer bekeken

Hello Mobility (onderdeel van VVCR-Prodrive) is een start-up die ondernemers helpt met het verbeteren van de resultaten van hun wagenpark. Ook helpt Hello Mobility bij het genereren van meer marge. Tegelijkertijd wil het bedrijf Nederland veiliger maken.

We spreken met Tom Rodenburg, initiatiefnemer en medeoprichter van Hello Mobility, over hun unieke resultaatgerichte aanpak die bestaat uit 3 belangrijke elementen: de voorbeeldrol van de baas zelf, het monitoren van rijgedrag (datagedreven coaching) en een praktisch en concreet programma gericht op de werkvloer. Want dáár vindt de echte verandering plaats.’

Tone at the top

‘Als wij een eerste gesprek hebben bij een ondernemer dan checken we goed of de opdrachtgever echt intrinsiek gemotiveerd is. Gelooft de baas zelf in goede afspraken rondom verkeersveiligheid en MONO? Of is er slechts sprake van een papieren tijger? Want vaak is een middelgroot bedrijf met 20 tot 70 werknemers zo transparant dat iedereen het gedrag van de baas wel gaat kopiëren. Dáárom adviseren we onze opdrachtgevers ook om een eerlijk verhaal te vertellen aan werknemers bij de aftrap van de verkeersveiligheidscampagne. Dat ze bijvoorbeeld zeggen: “Jongens, ik kijk ook weleens op mijn iPhone tijdens het rijden. Maar daar moeten we echt mee stoppen, want dat is levensgevaarlijk.”’

Kern is ‘datagedreven coaching’

‘We weten het allemaal: meten is weten. Dat geldt hier in het bijzonder. Hoe rijdt een chauffeur? Welke patronen zijn te ontdekken in zijn of haar rijgedrag? Is er vaak sprake van abrupt remmen of scherp sturen? Stel dat jij als chauffeur een appje stuurt en zegt dat je daar 14 seconden mee bezig bent. Dan is dat hetzelfde als dat je – bij 80 km per uur – 50 meter geblinddoekt rijdt met 50 ton. Dáár gaat het om, om die concrete risico’s te benoemen. Om daar dan vervolgens ook op te coachen. Heel gericht en heel praktisch.’

Professioneel ingerichte bedrijfsprocessen

‘Bij onze aanpak kijken we integraal naar alle bedrijfsprocessen. Hoe zijn die georganiseerd? Hoe stuurt de planner bijvoorbeeld de chauffeur aan? Dat moet professioneel ingericht zijn. Anders loop je te veel risico. Laat ik een voorbeeld noemen: alle vrachtwagens zijn voorzien van indrukwekkende telematicasystemen en boordcomputers. Daardoor kan de backoffice realtime zien waar een vrachtwagen zich bevindt. Rijdt-ie of staat-ie stil? Wil de backoffice met de chauffeur van een vrachtwagen communiceren? Dan zou het dus volstrekt logisch zijn als je communiceert op het moment waarop die vrachtwagen ook stilstaat. Kwestie van duidelijke afspraken.’

Het resultaat telt

‘Waar we trots op zijn bij Hello Mobility is de mate waarin onze aanpak ook leidt tot klinkende resultaten. Niet alleen zien we uiteindelijk een verlaging van de schadefrequentie. Maar ook als ik kijk welk effect dit heeft bij onze klanten dan kan ik wel zeggen dat er sprake is van een win-win-win effect: blije werknemers, blije klanten, minder incidenten, betere financiële resultaten en een professionelere organisatie. At the end of the day resulterend in een veiliger Nederland. Fantastisch toch?’

Afbeeldingen

X (voorheen Twitter)

Bekijk ook

Cookie-instellingen