Aannemer Van Gelder: veiligheid zit in álles wat we doen, dus ook onderweg!

27-08-2021

Met zo’n 1.000 bedrijfsauto’s en 1.100 medewerkers die soms 100.000 km per jaar onderweg zijn, heeft de verkeersveiligheid bij Van Gelder ‘echt topprioriteit’. Directeur Henri van der Kamp legt uit hoe het aannemersbedrijf dit aanpakt.

Van Gelder realiseert zowel boven- als ondergrondse infraprojecten voor de meest uiteenlopende opdrachtgevers. Denk aan de aanleg van de vernieuwde Coolsingel in Rotterdam, het uitvoeren van onderhoud op de A13 tussen Rotterdam en Den Haag, of het leggen van kabels en leidingen in hartje Amsterdam.

Veiligheid zit werkelijk in alles

‘Wanneer je werkt in een omgeving waarin iedereen toekijkt, dan opereer je in een soort glazen huis. Bij Van Gelder voeren we niet alleen risicovolle projecten uit, maar werken we ook vaak in een stedelijke omgeving. Te midden van het drukke autoverkeer, met ook nog een stroom aan voetgangers en fietsers. Het thema veiligheid móét daarom wel goed verankerd zijn. Hoe wij werken, is ons visitekaartje als aannemer. Daarbij kijken we ook naar randvoorwaardelijke zaken als bouwlogistiek, deugdelijke afzettingen en de plaats waar we ons bedrijfsmaterieel kunnen parkeren.’

Goed organiseren betekent minder faalkosten

‘Door de veiligheid vooraf professioneel aan te pakken, voorkomen we improviseren. Improviseren betekent plat gezegd ook meer faalkosten en daar zijn we allergisch voor. Sterker nog: dat professionele organiseren, dat zit écht in ons bloed. En dat begint al bij het begin, bij de offertes en het bestek. Kosten voor veilig werken calculeren we in en we reserveren realistische werktijden.’  

Pilot SafeDrivePod

‘Onze mensen zijn heel veel onderweg. 50.000 km rijden op jaarbasis is geen uitzondering. Het spreekt voor zich dat verkeersveiligheid ook een integraal onderdeel is in ons veiligheidsdenken. We zijn recent gestart met een pilot met de SafeDrivePod. Dit apparaatje blokkeert je scherm en daarmee de verleiding om je telefoon tijdens het rijden aan te raken. Je kunt alleen handsfree bellen of een navigatieapp gebruiken. De eerste resultaten zijn erg hoopgevend. Ik doe er zelf ook aan mee en het geeft me veel rust tijdens het rijden. Ik voel me minder opgejaagd.’

Techniek gaat ons verder helpen

‘Als we dit gesprek over een paar jaar weer zouden hebben, dan weet ik zeker dat er weer nieuwe technische hulpmiddelen zijn die de verkeersveiligheid bevorderen. Kijk maar eens naar een auto van 10 jaar geleden en trek die ontwikkeling nog 10 jaar door. Ik geloof dat de auto steeds meer van ons overneemt. En dat is mooi, want de ervaring leert dat 90% van de ongelukken ontstaat door menselijk falen.’

 Bekijk de MONO-toolkit voor meer inspiratie 

Afbeeldingen

X (voorheen Twitter)

Bekijk ook

Cookie-instellingen