Uitkomsten Monitor MONO-zakelijk 2021

22-02-2022
4001 keer bekeken

Met de Monitor MONO-zakelijk 2021 hebben we onderzocht hoe het ervoor staat met de toepassing van MONO bij de BV Nederland. Het doel van deze monitor is om jaarlijks in kaart te brengen in welke mate de zakelijke markt MONO-beleid voert en wat motieven en behoeften van werkgevers zijn.

Hoewel driekwart van de werkgevers aangeeft aandacht voor verkeersveiligheid te hebben, heeft slechts 1 op de 3 van de ondervraagde groep werkgevers concrete maatregelen getroffen om afleiding voor hun medewerkers in het verkeer zoveel mogelijk te voorkomen. Van de ondervraagde werknemers vindt 68% het belangrijk dat afleiding onderweg wordt tegengegaan. Dit gebeurt meestal door het opstellen van gedragsregels. 32% van de werknemers communiceert tijdens het rijden met collega’s. 11% leest weleens berichten op de telefoon tijdens het rijden en 7% zoekt weleens informatie op onderweg. Benieuwd naar alle onderzoeksresultaten van de Monitor MONO-zakelijk 2021? Bekijk ze hieronder!

Voor dit onderzoek zijn 203 werkgevers en 557 werknemers (private en publiek organisaties, groot en klein) ondervraagt. Het onderzoek is uitgevoerd door Arcadis in opdracht van MONO-zakelijk. 

>>> Beluister hier het interview (vanaf 2:07:05) met daarin de ambitie uitgesproken door de minister: van 1 op de 3 werkgevers die met verkeersveiligheid aan de slag is naar 2 op de 3 werkgevers.

MONO-zakelijk is een initiatief van het Ministerie van IenW in samenwerking met Allianz, ANWB, Bouwend Nederland, Interpolis, Provincies, STL, TeamAlert, VNA en VVN. Het doel van MONO-zakelijk is om werkgevers te faciliteren met tips, hulpmiddelen en adviezen en ze te stimuleren ervoor te zorgen dat hun medewerkers ongestoord en arbo-proof onderweg kunnen zijn.

 

 

Afbeeldingen

X (voorheen Twitter)

Cookie-instellingen