Dit doet Boels vanuit ruim 700 vestigingen in 18 landen en met maar liefst 7.000 vakmensen! Alle reden voor een gesprek met de Managing Director van alle 110 Nederlandse vestigingen – Rob Koevoets – over de wijze waarop het mobiliteitsbeleid binnen Boels marcheert én hoe dat er over drie jaar uit zal gaan zien.
Excellijstjes worden nu gedigitaliseerd
‘Wij zijn in de basis een verhuurbedrijf met een zeer groot logistiek onderdeel, waarbij we gereedschappen en rollend materieel (denk aan: vorkheftrucks, graafmachines, hoogwerkers, pick-ups, vrachtwagens) van A naar B brengen. Veelal naar de bouwplaats waar het materieel op dát moment op de juiste plek nodig is. Daarbij is veiligheid een van onze kernwaarden, waar we geweldig op hameren, in feite iedere dag weer opnieuw. Digitalisering helpt ons daar enorm bij: realiseer je eens hoeveel papierwerk (denk aan: afleverbonnen) en Excellijstjes onze mensen vroeger hadden. Waarbij ze al rijdend met een schuin oog met die formulieren bezig waren. Dat is gelukkig verleden tijd: al onze processen worden nu gedigitaliseerd en de chauffeurs hoeven dan met hun boordcomputer slechts een paar minimale handelingen te verrichten. Waarbij ze uiteraard stilstaan. Dat geeft zoveel meer rust en minder stress. Nog los van een veel betere beheersing van onze bedrijfsvoering.’
Meten = weten
‘En die digitalisering geeft ons geweldige inzichten in hoe onze bedrijfsprocessen nou precies lopen. Waarmee we onze mobiliteit veel gerichter kunnen sturen. Denk alleen maar aan brandstofgebruik. In deze tijden van oplopende energiekosten zeker niet onbelangrijk. Maar ook de productiviteit van onze collega’s. Een mooi voorbeeld waar we trots op zijn is de wijze waarop we onze sanitair-afdeling hebben georganiseerd. In Nederland hebben we zo’n 80 kleine vrachtwagens rondrijden die verantwoordelijk zijn voor het schoonhouden van de mobiele toiletten. Voor deze toepassing hebben we zelf een app gebouwd waarmee we precies kunnen zien waar die 80 auto’s rijden, wat hun productiviteit is, hun verbruik, etc. Dus geen dure ingewikkelde computers, maar een hele simpele en toegankelijke app. En dat werkt perfect. Onze mensen moesten er in het begin even aan wennen, maar nu willen ze niet meer zonder. Het geeft hen ook comfort en duidelijkheid. Maar het heeft ook effect op de uitdagingen die we allemaal hebben om aan vakmensen te komen: door deze toepassing verloopt het gehele proces aanzienlijk efficiënter waarmee we het met minder mensen kunnen doen. En met deze ervaring gaan we dit nu ook zo toepassen voor andere onderdelen van ons verhuurbedrijf’.’
Laden/lossen
‘Als je kijkt waar de verbeterpunten zitten qua veiligheid in onze bedrijfsprocessen, dan is dat het laden en lossen. Wij kunnen ons gelukkig prijzen dat we binnen Boels heel weinig incidenten hebben, maar bij het laden/lossen gaat het incidenteel nog wel eens mis. Daarom dat we daar ook bovenop zitten. Met betere zekeringen voor ladingen, standaardmaten waar het met een paar kliks vast te zetten is, toolboxen, etc. Maar ook trainingen en opleidingen. Zo hebben we ons eigen opleidingsinstituut waar we naast klanten ook onze mensen scholen en bijscholen, want een hoogwerker bestuur je niet zomaar hoor. En daar hebben we ook de officiële certificaten bij, zoals: IPAF.’
Minder transportbewegingen
‘Als wij dit gesprek over drie jaar zouden hebben dan weet ik zeker dat onze transportbewegingen aanzienlijk zijn afgenomen. En digitalisering helpt daar geweldig bij. Denk alleen maar aan hybride werken. Oók onze accountmanagers en vertegenwoordigers hebben in toenemende mate digitale klantcontacten. Dat zal over drie jaar nog veel meer zijn. Maar daarnaast gaan we intern ook een paar zaken centreren. Voor ons zwaardere materieel werken we nu vanuit een 4-tal HUB’s die een regio kunnen bedienen. Dat scheelt écht behoorlijk in de transportbewegingen. En dat concept gaan we breder uitrollen binnen Boels. Ook dit is mogelijk dankzij digitalisering. Het mooie is dat als we erin slagen om die transportbewegingen substantieel te verlagen, dat daar veel winst mee te verzilveren is: minder uitstoot, meer veiligheid – niet gereden km’s zijn nog steeds de veiligste –, efficiënter en slimmer georganiseerd en lagere kosten. Win/win/win dus!’