VolkerWessels
Eind 2021 spraken we met de voormalige CEO van VolkerWessels Infrastructuur Cees de Wijs - dat interview lees je hier. VolkerWessels Infrastructuur is een van de drie divisies van het VolkerWessels concern. Van oudsher een familiebedrijf, inmiddels uitgegroeid tot een internationaal bouwconcern met 17.000 medewerkers, verspreid over 130 ondernemingen. Bij de divisie Infrastructuur werken 4.800 professionals die voor diverse werkmaatschappijen dagelijks actief zijn met een variëteit aan dienstverlening waar het gaat om de verbetering van infrastructuur voor weg, water en spoor.
Binnen VolkerWessels staat veiligheid op één, wat ook blijkt uit hun bekende WAVE-programma: Wees Alert Veiligheid Eerst. Eén van de meetinstrumenten die daarbij gehanteerd wordt is de Safety Culture Ladder. Wat overigens wordt geaudit door scherp te letten op de consistentie van het verhaal: vertelt de hoogste baas hetzelfde als de mensen van de werkvloer? Anders gezegd: constateren de auditers op alle niveaus hetzelfde commitment!
In dit interview spreken we met twee ketenpartners: Danny Vroemen, verantwoordelijk voor
Consultancy & Innovatie binnen Vialis en Jan Kroon, directeur van Real-Time Road Inspection. En daarbij gaan we vooral in op hoe je door inzet van slimme techniek flink wat kilometers kunt besparen.
Zicht op actuele staat openbare ruimte
Jan: "Laat ik eerst uitleggen wat wij als Real-Time Road Inspection - onderdeel van het inmiddels meer dan 100 jaar oude familiebedrijf Takke Breukelen - doen. Met het platform en de app van Real-Time Road Inspection heb je altijd inzicht in de actuele staat van de openbare ruimte. Denk bijvoorbeeld aan de status van het wegdek en het functioneren de straatlantaarns. Waar zijn diegene die het niet doen? Dienen de bermen gemaaid te worden? Staat de tijdelijke verkeersvoorziening er goed bij? Waar ligt zwerfvuil wat snel opgeruimd moet worden? etcetera. De app en het online platform generen zoveel beelden dat het schouwen grotendeels achterwege kan blijven. Of veel gerichter kan gebeuren – met minder inzet en minder kilometers. Real-Time Road Inspection is een verbinder puur sang, men brengt weggebruikers van opdrachtgevers en opdrachtnemers bij elkaar en vult deze aan met bestaande frequente gebruikers (denk aan: koeriers, rijschoolhouders, vuilnisophalers) om de data te genereren en stelt die dan ter beschikking aan bijvoorbeeld wegbeheerders, dienstverleners en aannemers. In steeds wisselende verbanden. Via een inspirerende bijeenkomst bij Connekt in Delft kwam ik in gesprek met Danny Vroemen van Viales’.
Doorstroming over weg, water en spoor
Danny: "Vialis zorgt voor veilige en beschikbare infrastructuur. Samen met ruim 750 collega’s werken we al bijna honderd jaar aan doorstroming over weg, water en het spoor voor een leefbaar Nederland. Dit doen we voor publieke klanten zoals provincies en gemeenten, Rijkswaterstaat en ProRail en voor private klanten zoals Schiphol, havenbedrijven en logistieke dienstverleners. En dan is het van groot belang dat je de data van meerdere bronnen om weet te zetten in waardevolle informatie. Vandaar ook de samenwerking met Real-Time Road Inspection. Wij kunnen hun beelden automatisch bewerken en (bijvoorbeeld) een rapport genereren over de locatie van defecte openbare verlichting op een weg."
Alleen ben je snel, samen kom je ver
Danny: "Wij geloven écht in ketensamenwerking. Want de vraagstukken die we hier dagelijks langs zien komen zijn uitsluitend en alleen oplosbaar als je ze met elkaar aanpakt. Vanuit een ecosysteem óf keten. Als gemiddelde weggebruiker zie je een verkeerslicht op rood, geel of groen springen. Maar ‘achter de schermen’ zijn algoritmes druk bezig de meest optimale afweging te maken om het beleid van de wegbeheerder zo goed mogelijk in praktijk te brengen. Dat kan in sommige gevallen prioriteit voor fietsers zijn, maar het is in toenemende mate ook gericht op het voorkomen van uitstoot. Dat kan bijvoorbeeld wanneer je een vrachtwagen een vorm van prioriteit geeft - groen als het kan - waardoor hij niet hoeft te stoppen en op te trekken. Dat scheelt veel rembewegingen, is voorspelbaarder voor de chauffeur (dus veiliger) en scheelt uitstoot bij het optrekken. Win-win dus! Omdat prioriteit een schaars goed is, zou het op termijn zo kunnen zijn dat wegbeheerders daar een extra voorwaarde aan verbinden: hoe ‘netjes’ rijdt de chauffeur? Want we willen alleen goed gedrag belonen! Daarmee zal een vorm van ‘monitoring’ of ‘beoordeling van gedrag’ steeds normaler worden. Er zijn ook al verzekeringsmaatschappijen die particulieren korting geven op de premie als je je laat monitoren."
Dromen
Jan: "Ik weet zeker dat de komende jaren de toepassing van dit soort technieken een absolute vlucht gaat nemen. Het wordt allemaal makkelijker, goedkoper én toegankelijker. Waarbij organisaties de ritten van hun voertuigen zinvoller en duurzamer willen laten zijn. En dat moet ook: realiseer je eens hoeveel voertuigen wij hier hebben in Nederland. We hebben het drukste wegennet ter wereld: naast negen miljoen auto’s en honderdvijftig duizend vrachtwagens ook nog eens bijna één miljoen bestelauto’s. En dan heb ik het niet over die drie miljoen e-bikes. Logisch dus dat we daar afspraken over met elkaar moeten maken. En als we die allemaal betekenisvolle ritten laten maken, zetten we grote stappen op gebied van duurzaamheid en verkeersveiligheid.
Danny: "De kunst is om de ervaringen van de vrachtwagenchauffeurs op vlak van monitoring – zo’n beetje de meest gemonitorde beroepsgroep die we kennen in dit land – te gebruiken voor andere frequente berijders. Want laten we wel zijn: het levert als je het professioneel organiseert benefits op voor iedereen!"