Meulenberg Transport: je krijgt heus niet zomaar een Meulenberg-truck mee!

14-06-2022
225 keer bekeken

Het belang van MONO door de ogen
van bestuurlijk Nederland

We gaan digitaal in gesprek met bestuurders in Nederland. Hoe kijken zij aan tegen MONO en wat moet er gebeuren om mobiliteit in Nederland nog veiliger te maken.

Steeds meer werkgevers zien het belang in van MONO-rijden. Laat je inspireren en doe ook mee! 

Ik doe mee

 

Ben je al langer dan een eeuw actief met intermodaal transport, dan begrijp je als geen ander wat de strategische waarde van verkeersveiligheid is. We spreken met Wil Meulenberg, directeur- eigenaar en derde generatie van het in 1921 opgerichte Urmondse familiebedrijf: Meulenberg Transport.

Vervoer via weg, binnenvaart én spoor

‘Laat ik vooropstellen dat wij als Meulenberg Transport een rotsvast geloof hebben in de toepassing van multimodaal transport. Wij gaan niet uit van concurrentie tussen weg, binnenvaart en spoor, maar onderzoeken juist hoe we die modaliteiten ten opzichte van elkaar kunnen versterken. Daarbij gaan we uit van onderlinge complementariteit. We houden rekening met de voordelen van bijvoorbeeld verduurzaming, maar natuurlijk ook doorstroming en veiligheid. Omdat wij dit zo optimaal mogelijk organiseren, zijn onze chauffeurs ook fitter. Ze worden niet voor die eindeloze lange ritten ingezet, en kunnen ’s avonds weer thuis bij hun familie zijn.’

Investeringen in zowel optimaal materiaal als professionele opleidingen

‘Als Meulenberg Transport zijn we een professionele onderneming en we rijden dan ook met de meest geavanceerde trucks. Deze trucks zijn geoutilleerd met de laatste technieken op het gebied van veiligheid. Zo hebben ze dodehoekcamera’s, lanekeeping, ACC, track&trace, en ga zo maar door. Daarnaast hebben we de cabines van onze trucks zo ingericht dat ze de chauffeur maximaal faciliteren qua rijcomfort. En uiteraard investeren we flink in opleidingen voor zowel nieuwe collega’s als voor ervaren chauffeurs.’

We maken alles bespreekbaar

‘Met een omvang van 35 chauffeurs ken je echt íedereen van haver tot gort. Ook omdat veel van onze mensen een lang dienstverband hebben met onze organisatie, zijn we als het ware een familie. Dat maakt dat we ook de wat ingewikkelde zaken makkelijk bespreekbaar weten te maken. Zo registeren we alle verkeersovertredingen en bespreken we die met onze chauffeurs. Maar ook de kleinere schades bespreken we, zoals aan een spatbord of spiegel. En je kunt erop rekenen dat als er écht wat aan de hand is, dat we de chauffeur uitnodigen voor een goed persoonlijk een-op-eengesprek. Ons beleid is gelukkig heel effectief. Zo hebben we -fingers crossed- sinds zeven jaar geen zware incidenten meer gehad.’

Toekomstige trends

‘Natuurlijk kan ik niet in een glazen bol kijken. Maar je hoeft geen profeet te zijn om te voorspellen dat we in de komende jaren steeds meer geconfronteerd gaan worden met een fors chauffeurstekort. Wij merken dat ook al. Overigens is dat voor ons geen reden om in te boeten op kwaliteit. Je krijgt de sleutel van onze Meulenberg truck heus niet zomaar mee, hoor! En natuurlijk zal de techniek ons verder helpen. Kijk maar wat er op dat gebied in het afgelopen decennium is gebeurd. Wat ik graag zou zien is dat het technisch mogelijk wordt dat (privé) iPhone ’s worden geblokkeerd zodra de truck gaat rijden. Want juist daarop hebben we nu nog geen invloed, terwijl juist dit het MONO-rijden flink zou kunnen verbeteren.’

Als vrachtwagenchauffeur bij Meulenberg Transport met 40 jaar rijervaring op zak, heeft Peter Heidema wel iets te zeggen over het wegverkeer in Nederland.

‘In het algemeen wordt het verkeer goed geregeld in Nederland. Er zijn goede wegen, goede wegaanduidingen en er wordt adequaat gereageerd door de Rijkswaterstaat bij ongevallen.’

Toch ziet hij ook ruimte voor verbeteringen. ‘Het zou bijvoorbeeld raadzaam zijn om op standaard  basis verrijdbare matrix borden te plaatsen  met een vermelding van de oorzaak en vertragingstijd bij werkzaamheden of een ongeval. En op sommige autosnelwegen zou het inhaalverbod voor vrachtwagens alleen tijdens de spitsuren moeten gelden.

Omdat ik het rijverkeer alleen maar zie toenemen, ben ik een voorstander van ruimere parkeerhavens voor vrachtwagens. Er moet voldoende gelegenheid zijn om pauzes en rusttijden in te lassen. Dit bevordert de verkeersveiligheid, en daarmee MONO-rijden.

Over algemeen vind ik dat het merendeel van mijn medeweggebruikers zich goed gedragen  in het verkeer. Wel zou ik graag zien dat weggebruikers zich meer bewust moeten worden van het perspectief van de vrachtwagenchauffeur. Het op het laatste moment vlak voor een vrachtwagen in- of uitvoegen leidt bijvoorbeeld niet alleen tot irritaties bij de chauffeur, maar het veroorzaakt ook gevaarlijke situaties. Helaas maken mijn medecollega’s beroepschauffeurs zich hier ook schuldig aan.

Verder merk ik dat (snor)fietsers niet altijd de regels kennen bij het naderen van een rotonde. Ze denken dat ze bij het naderen altijd voorrang hebben. Het blijft natuurlijk oppassen, en scherp zijn is daarom belangrijk. Het is een beetje geven en nemen in het verkeer.

Afbeeldingen

Twitter

Cookie-instellingen
Cookie-instellingen sluiten

Cookie-instellingen

Deze website maakt gebruik van cookies. Lees meer over cookies in onze cookieverklaring.


Deze cookies verzamelen nooit persoonsgegevens en zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website.

Deze cookies verzamelen gegevens zodat we inzicht krijgen in het gebruik en deze website verder kunnen verbeteren.

Deze cookies zijn van aanbieders van externe content op deze website. Denk aan film, marketing- en/of tracking cookies.