Eyes on the road, hands on the wheel!

03-05-2022
343 keer bekeken 0 reacties

 

Het belang van MONO door de ogen van bestuurlijk Nederland

We gaan digitaal in gesprek met bestuurders in Nederland. Hoe kijken zij aan tegen MONO en wat moet er gebeuren om mobiliteit in Nederland nog veiliger te maken.

Steeds meer werkgevers zien het belang in van MONO-rijden. Laat je inspireren en doe ook mee! 

Ik doe mee

Ze zijn marktleider in 6 Europese landen (waaronder Nederland) in het zware segment en produceerden afgelopen jaar zo'n 60.000 vrachtwagens. We hebben het over DAF Trucks. Als je marktleider bent heb je automatisch een voorbeeldrol. In dit interview, directeur Michiel Kuijs over hun aanpak.

Sinds begin deze eeuw is veiligheid volledig verankerd in onze designfilosofie

‘Het thema veiligheid is sinds jaar en dag volledig geïntegreerd in onze designfilosofie. In écht alles wat we ontwikkelen als OEM (Original Equipment Manufacturer) denken we aan de veiligheid van zowel de chauffeurs als van de medeweggebruikers. Ons motto is dan ook 'hands on the wheel, eyes on the road.' Dat is volstrekt helder en daarover is écht geen enkele discussie. Sterker nog: onze klanten en gebruikers verwachten dat van ons!’

Gericht op het voorkomen van afleiding

‘Het interieur van onze nieuwste trucks is zo ontworpen dat we afleiding te allen tijde willen voorkomen. Dat is ons uitgangspunt geweest bij alles wat we de chauffeur aanbieden. Opdat de bestuurder zich optimaal kan focussen op het verkeer en MONO rijdt. Denk daarbij bijvoorbeeld aan het directe zicht: grote en diep naar beneden doorlopende ramen. Of de slimme extra ruit in het portier aan bijrijderszijde. Maar ook de fish-eye technologie van de DAF Corner View, waardoor we in onze nieuwste serie trucks de dode hoek voor en opzij nagenoeg hebben weten te elimineren. Echt een geweldige uitvinding als je het mij vraagt. Maar vergeet ook de bediening niet: alles kan bediend worden vanaf het stuur of in de nabijheid ervan. Met grote drukknoppen die je blind kunt bedienen.

Maar onze filosofie gaat verder: het centrale display op het dashboard is heel neutraal. Met alleen die informatie die op dat moment relevant is voor de chauffeur. Zonder onnodige franje van bijvoorbeeld gekleurde meters die aangeven dat de mechaniek in orde is. Die leiden alleen maar af en zijn ook niet relevant. Pas als bijvoorbeeld de temperatuur oploopt, dán moet de chauffeur dat weten. Daarom presenteren we alle informatie op een duidelijke, overzichtelijke wijze. Ook dat is veiligheid.’

Rijtrainingen via erkende CBR-rijscholen

‘Waar we uiteraard ook veel aandacht aan besteden is de wijze waarop onze trucks worden afgeleverd. Opdat de chauffeurs exact weten hoe ze zo’n truck optimaal kunnen bedienen in de praktijk. Iedere truck wordt bij aflevering voorzien van een voucher. Die inwisselbaar is bij een van de erkende CBR-rijscholen. Die vervolgens een specifieke klant- of chauffeursgerelateerde training aanbieden. Deze trainers spreken de praktijktaal van die betreffende chauffeurs. Ook daar wordt aandacht besteed aan MONO rijden.

Voor grotere fleetowners werken we met een ‘train-de-trainer’-concept. Waarbij een interne trainer of mentorchauffeur van de transporteur de opleiding volgt, die dan vervolgens intern wordt uitgerold onder de chauffeurspopulatie.’

Ieder incident is er écht één te veel!

‘Van een toonaangevend producent als DAF mag verwacht worden dat ze alle moderne technologieën toepassen om het comfort van de chauffeur en de veiligheid naar een nog hoger plan te tillen. Laat ik vooropstellen: in het afgelopen decennium is het aantal kop-staart botsingen door onder andere de komst van ACC (Adaptive Cruise Control) drastisch teruggelopen. DAF levert dat systeem inmiddels standaard op al haar modellen. Maar ieder zwaar incident is er uiteraard één te veel. Zo is bij een voertuig-brand de dealer verplicht om DAF binnen een etmaal in te schakelen – ondanks het feit dat de praktijk leert dat het voor 99% niet aan het voertuig ligt.

Tenslotte hebben onze trucks ook veel ingebouwde veiligheid.  Zo hebben we een uniek systeem waarbij de cabine bij een kop-staartbotsing ingenieus naar achter schuift en aan het chassis verbonden blijft. Dat levert letterlijk extra overlevingsruimte op voor de chauffeur. Ik durf te stellen dat we met de nieuwe generatie DAF-trucks ook nieuwe normen op het gebied van verkeersveiligheid geïntroduceerd hebben. Dáárom zijn we ook marktleider!’

Ketensamenwerking om verkeersveiligheid te waarborgen!

Mooi voorbeeld van hoe een partnership in de praktijk werkt waarin OEM (Original Equipment Manafacturer) DAF Trucks, dealer BEST Trucks én rijschool Nederveen opleidingen en trainingen elkaar versterken als het gaat om het vergroten van de verkeersveiligheid vanuit de aanbodzijde.

1️⃣ OEM DAF Trucks levert vrachtwagens aan dealer BEST Trucks;

2️⃣ Dealer BEST Trucks verkoopt DAF vrachtwagens met DAF Driver Training voucher van een gelieerde rijschool;

3️⃣ Rijschool Nederveen geeft training waarin de thema's verkeersveiligheid en MONO-rijden essentiële voorwaarden zijn.

Lees ook gerelateerde interviews met:
 

 

      

 

 

Afbeeldingen

Twitter

0  reacties

Cookie-instellingen
Cookie-instellingen sluiten

Cookie-instellingen

Deze website maakt gebruik van cookies. Lees meer over cookies in onze cookieverklaring.


Deze cookies verzamelen nooit persoonsgegevens en zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website.

Deze cookies verzamelen gegevens zodat we inzicht krijgen in het gebruik en deze website verder kunnen verbeteren.

Deze cookies zijn van aanbieders van externe content op deze website. Denk aan film, marketing- en/of tracking cookies.