Onze verzekeraar heeft ons écht getriggerd om verkeersveiligheid extra managementattentie te geven!

14-04-2022
754 keer bekeken 0 reacties

 

Het belang van MONO door de ogen van bestuurlijk Nederland

We gaan digitaal in gesprek met bestuurders in Nederland. Hoe kijken zij aan tegen MONO en wat moet er gebeuren om mobiliteit in Nederland nog veiliger te maken.

Steeds meer werkgevers zien het belang in van MONO-rijden. Laat je inspireren en doe ook mee! 

Ik doe mee

Ze vervoeren dagelijks meer dan 30.000 passagiers en hebben 1.400 chauffeurs en voertuigen. Dit bedrijf begrijpt dan ook als geen ander hoe verkeersveiligheid tot diep in de genen van de organisatie verankerd moet zijn. We spreken met Jos Poortinga, directeur van het in 1927 opgerichte Munckhof.

Doen we het wel goed genoeg?

‘Uiteraard hadden we bij Munckhof Groep het best aardig voor elkaar. Want sinds jaar en dag is veiligheid een integraal onderdeel van ons sollicitatietraject. We laten niet zomaar iemand op pad gaan met onze klanten hoor! Voor het inwerken, het coachen en het begeleiden van onze chauffeurs (middels een mentor) hadden we altijd al veel aandacht. En dan hebben we het niet eens over een rijvaardigheidstest als onderdeel van het indienstnemingsproces van onze nieuwe collega’s. Tóch was het gesprek met onze verzekeraar Interpolis (lees het interview met René Voets, directeur bedrijven bij Interpolis hier) vorig jaar de trigger om het onderwerp weer extra managementattentie te geven!’

Méér dan alleen schades en incidenten

‘Want natuurlijk is een veiligheidsbeleid breder dan de aandacht voor schades en incidenten. Het zit echt véél dieper. Dat gaat ook over de bejegening naar onze klanten, onze passagiers. Of de wijze waarop onze chauffeurs omgaan met ons materieel, zoals het nieuwe (defensieve) rijden. Of de interactie binnen onze organisatie tussen de front- en backoffice, het inplannen van realistische routes en het zo min mogelijk storen van chauffeurs die onderweg zijn bijvoorbeeld. Maar uiteraard ook de aandacht voor het onderwerp vanuit de directie. Want we weten het allemaal: de trap wordt van bovenaf schoongeveegd!’

Boodschap aan collega werkgevers

‘Met de ervaring van het afgelopen jaar zou ik aan collega-werkgevers willen zeggen: kijk nog eens kritisch naar de wijze waarop je het aspect verkeersveiligheid hebt georganiseerd in je eigen organisatie. Heb je het wel zo goed voor elkaar? Zit er geen verbeterpotentieel in? Ga daar eens met je verzekeraar het gesprek over aan. Want realiseer je hoeveel kennis en ervaring zo’n verzekeraar heeft, die kijkt immers bij een hoop bedrijven in de keuken.’

Scala aan benefits

‘Aandacht voor verkeersveiligheid is wat ons betreft een win-win-win situatie. Zowel naar toekomstige collega’s toe (om je zo in een steeds krapper wordende arbeidsmarkt nog beter te kunnen positioneren als goede werkgever), als een betere kostenbeheersing (minder incidenten, blikschade of nog erger: letselschade) én een beter imago voor zowel huidige als toekomstige opdrachtgevers (denk alleen maar aan de aanbestedingen waar dit vaak een belangrijk criterium bij is). In ons geval heeft dit de investering (in zowel euro’s als resources) écht dubbel en dwars terugverdiend. En ik weet zeker dat dit bij veel collega werkgevers het geval is. En weet je wat ook nog een niet onbelangrijke bijvangst is: doordat wij het onderwerp weer meer prioriteit hebben gegeven vanuit de top, zijn onze 2.000 collega’s er ook kritischer op geworden. Denken zij mee. En geven ze ons dingen terug. Wat in de regel ook weer potentiële verbeterpunten zijn. Kijk, zo veranker je het aspect veiligheid in je bedrijfscultuur’.

Ervaringen op de werkvloer: collega Piet Raedts

Piet Raedts, 64 jaar en al bijna 20 jaar in dienst bij Munckhof:

'Ik ben toch al weer ruim 15 jaar mentor/chauffeur bij Munckhof en doe het werk nog altijd met heel veel plezier. Met ons veiligheidsproject streven we naar ‘voorkomen is beter dan genezen’. Een andere insteek dus dan alleen kijken naar veroorzaakte schades.

In het begin was het voor mij als mentor (en mede-collega) lastig om met een chauffeur een zogenaamd voorkombaarheidsgesprek te houden. Voorkombaarheidsgesprekken houden we als mentoren naar aanleiding van een schade over een veiligheidsincident. We willen namelijk niet met het vingertje wijzen, maar juist kijken naar hoe het beter kan: wat kunnen we in de toekomst doen om een soortgelijk incident te voorkomen? Was er sprake van afleiding? Daarbij is het in geval van een aanrijding ook fijn om naar de plek te gaan waar de aanrijding gebeurd is en dan als mentor de zienswijze te geven naar de collega.

Wat ik heel goed vind binnen ons veiligheidsproject is het toevoegen van de 'Point Off Damage' (POD). Dit zijn punten waar een chauffeur extra alert en gefocust moet zijn op de weg omdat daar bijvoorbeeld een onveiligere verkeerssituatie is, waar vaker aanrijdingen gebeuren. Nu wordt een chauffeur via de boordcomputer gewaarschuwd wanneer deze in de buurt van zo'n POD komt. In de praktijk wordt door mij ook gekeken en besproken hoe een POD vermeden kan worden. Hiermee zorgen we voor veiligheid en voorkomen we schades.'

 

Afbeeldingen

Twitter

0  reacties

Cookie-instellingen
Cookie-instellingen sluiten

Cookie-instellingen

Deze website maakt gebruik van cookies. Lees meer over cookies in onze cookieverklaring.


Deze cookies verzamelen nooit persoonsgegevens en zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website.

Deze cookies verzamelen gegevens zodat we inzicht krijgen in het gebruik en deze website verder kunnen verbeteren.

Deze cookies zijn van aanbieders van externe content op deze website. Denk aan film, marketing- en/of tracking cookies.