Als garanderen van veiligheid voor anderen je missie is, dan doe je dit intern ook!

05-04-2022
111 keer bekeken 0 reacties

 

Het belang van MONO door de ogen van bestuurlijk Nederland

We gaan digitaal in gesprek met bestuurders in Nederland. Hoe kijken zij aan tegen MONO en wat moet er gebeuren om mobiliteit in Nederland nog veiliger te maken.

Steeds meer werkgevers zien het belang in van MONO-rijden. Laat je inspireren en doe ook mee! 

Ik doe mee

We spreken met de hoogste man van het waterschap Aa en Maas, dijkgraaf Mario Jacobs. Aa en Maas werkt letterlijk 24 uur per dag met water. Bij het waterschap werken zo’n 500 mensen en men heeft 81 dienstauto’s (waarvan 7 vrachtwagens) ter beschikking. Hoe garanderen zij verkeersveiligheid?

Waterschap Aa en Maas is een waterschap in het noordoosten van Noord-Brabant dat het stroomgebied van de Aa en haar zijrivieren omvat, alsmede het Noord-Brabantse deel van het stroomgebied van de Maas vanaf Waalwijk en het gebied ten oosten daarvan. Hiermee wordt ook het Brabantse deel van de Peel bestreken. De medewerkers van Aa en Maas doen hun werk met veel plezier en passie voor zo’n 744.000 inwoners en bedrijven en de natuur in een werkgebied van 161.000 hectare, met onder meer 114 gemalen en 7 rioolzuiveringsinstallaties.

Wij zijn de hele dag bezig met de veiligheid van anderen

‘Kijk, de aard en het karakter van onze activiteiten is dat we ons bekommeren om de waterveiligheid van de mensen die in ons werkgebied wonen: die driekwart miljoen mensen. Alles gericht op veilig, voldoende én schoon water. Met indrukwekkende technische installaties – zoals bijvoorbeeld rioolzuiveringsinstallaties. Juist dát maakt dat wij onze mentaliteit qua veiligheid zeer serieus nemen. Dús ook verkeersveiligheid en MONO-rijden. Want realiseer je dat wij ons werk ook moeten doen als de omstandigheden gevaarlijk zijn. Zoals slecht weer, harde wind of hoogwater. En ook dan moeten onze mensen over die dijken rijden en contact houden met hun collega’s van de backoffice. Juist in dat soort situaties moet je maximaal gefocust kunnen werken.’

Elkaar aanspreken

‘En dat die veiligheidscultuur ook adequaat verankerd is in ons dagelijks handelen, blijkt wel uit mijn recente werkbezoek aan een van onze rioolzuiveringsinstallaties. Waarbij – heel terecht – ook ik werd gevraagd om schoenen met stalen neuzen te dragen, een helm, handschoenen en met de instructie om nergens aan te zitten. Sterker nog: voordat ik die plant mocht betreden, moest ik eerst naar een 10 minuten durende film kijken over de risico’s van zo’n installatie en wat er binnen mijn eigen vermogen zou liggen om die risico’s zo laag mogelijk te houden. Volgens mij neem je die veiligheidscultuur dan écht heel serieus!’

V + G-opleidingsprogramma

‘Iedereen die bij waterschap Aa en Maas werkt, wordt onderworpen aan een (modulair opgezet) opleidingsprogramma veiligheid en gezondheid. Uiteraard is dat toegesneden op het type werk wat men doet. Maar wij kennen bijvoorbeeld voor onze chauffeurs met 4wheeldrives een aparte training om met dat soort auto’s in vaak moeilijke omstandigheden veilig te kunnen rijden. Of een slipcursus. Of een training over wat je moet doen als je auto in het water is geraakt.’

De vraag voor dit interview triggert me wel!

‘De vraag om actief mee te werken aan dit interview heeft ons wel getriggerd om het onderwerp in eigen huis ook nog eens duidelijker te prioriteren. En om met elkaar het gesprek aan te gaan hoe we voor de collega’s die dat moeten toch bereikbaar zijn maar ook ongestoord onderweg. Het begint met het voeren van het goede gesprek daarover. Wat werkt wél en wat niet. En hoe wordt het ervaren door de mensen die er dagelijks mee te maken hebben. Want het moet wél werken: het grootste gevaar is om iets te bedenken vanachter een bureau!’

De mening van …

Kelly Gloudemans, 28 jaar, is medewerker beheer en onderhoud. Het grootste deel van haar werkdag rijdt ze door haar district om ervoor te zorgen dat alles op rolletjes loopt. Ze komt regelmatig op modderige smalle paden vol kuilen en deed daarom mee aan de training met 4wheeldrives.   

“Tijdens mijn werk kom ik soms op plekken met de auto die niet altijd goed berijdbaar en veilig zijn. Bij de training heb ik onder andere geleerd om mogelijk gevaarlijke of lastige situaties vooraf beter in te schatten. Door rustig te rijden en goed te kijken, kun je nog op tijd ingrijpen als dat nodig is. En soms gewoon de auto laten staan en eerst te voet de situatie verkennen. Dat helpt zeker om onveilige situaties te voorkomen”

“Natuurlijk krijg ik regelmatig telefoontjes of appjes van inwoners of collega’s. Dat is in de auto niet altijd even handig. Want twee dingen tegelijk doen, daar ben ik niet zo goed in. Daarom bel ik later terug of zet mijn auto even aan de kant en reageer dan op het bericht. Ik wil aan het einde van de dag toch ook weer veilig  naar huis.”


Kelly Gloudemans in een van de dienstauto´s van Aa en Maas.

Afbeeldingen

Twitter

0  reacties

Cookie-instellingen
Cookie-instellingen sluiten

Cookie-instellingen

Deze website maakt gebruik van cookies. Lees meer over cookies in onze cookieverklaring.


Deze cookies verzamelen nooit persoonsgegevens en zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website.

Deze cookies verzamelen gegevens zodat we inzicht krijgen in het gebruik en deze website verder kunnen verbeteren.

Deze cookies zijn van aanbieders van externe content op deze website. Denk aan film, marketing- en/of tracking cookies.