GVB: ‘Als we geen veiligheid kunnen garanderen, rijden we niet!’

04-05-2021
520 keer bekeken 0 reacties

 

Het belang van MONO door de ogen van bestuurlijk Nederland

We gaan digitaal in gesprek met bestuurders in Nederland. Hoe kijken zij aan tegen MONO en wat moet er gebeuren om mobiliteit in Nederland nog veiliger te maken.

Steeds meer werkgevers zien het belang in van MONO-rijden. Laat je inspireren en doe ook mee! 

Ik doe mee

Het Amsterdamse openbaarvervoersbedrijf GVB vervoerde als 2e vervoerder van ons land 938.000 reizigers op een gemiddelde werkdag. Vanwege corona reist nu nog slechts 30 à 40 procent van het oorspronkelijke aantal reizigers met de Amsterdamse metro’s, trams, bussen en veren.

GVB heeft momenteel 3620 medewerkers in dienst waarvan ruim 1500 personenvervoerders. We spreken Claudia Zuiderwijk, algemeen directeur van GVB.

Amsterdam écht de hoofdprijs qua drukte

‘Realiseer je in welke drukke omstandigheden wij als GVB werken. Een drukke stad met smalle straatjes, kleine bruggetjes, grachten en dan al dat verkeer dat zich daar doorheen wringt (voetgangers, fietsers, auto’s, bestel- en vrachtwagens), brengt grote uitdagingen met zich mee. Zeker als je Amsterdam vergelijkt met andere grote steden zoals Rotterdam of Den Haag, die qua inrichting veel weidser zijn opgezet. Natuurlijk heeft dit consequenties voor ons veiligheidsdenken.’

Veiligheid op eerste plaats

‘GVB is dé stadsvervoerder van Amsterdam. Veiligheid, zowel van onze eigen mensen als van onze reizigers, staat op de eerste plaats. Veiligheid in alles, boven alles; daar is volstrekt geen discussie over. Met het beste materieel. En als we die veiligheid niet kunnen garanderen, dan rijden we niet.’

Professioneel veiligheidssysteem

‘Essentieel in onze veiligheidscultuur is uiteraard de houding en het gedrag van onze eigen mensen. Hoe gaan zij ermee om? Hoe beleven ze het? Maar ook: hoe zorgen wij er als werkgever voor dat onze mensen dit tot in hun vezels begrijpen en het dagelijks ook toepassen. Dat begint uiteraard bij ons als management: hoe dragen wij het uit? Walk the talk en er zelf ook in geloven. Maar ook: hoe ziet ons veiligheidssysteem er eigenlijk uit? Leren we wel van fouten, pakken we dat ook offensief op? Waarin ik heilig van overtuigd ben dat je dit niet bestraffend of normatief moet inrichten.’

Risicogestuurd opleiden

‘Sinds een aantal jaren werken we ook met simulatoren waarmee we onze trambestuurders zodanig kunnen opleiden dat dit de dagelijkse werkelijkheid bijna volledig evenaart. Zo kunnen we ingewikkelde situaties gericht trainen. Sterk risicogestuurd. Dat is een groot succes en heeft ook effect op de kwaliteiten van onze eigen mensen. Zij voelen zich daardoor zekerder en zijn daarmee beter gewapend om te kunnen acteren in dergelijke taaie situaties.’

In combinatie met strakke richtlijnen

‘Maar zoiets gaat natuurlijk alleen ‘vliegen’, als de uitvoering glashelder is, met duidelijke regels en richtlijnen. Geen mobiele telefoons tijdens de besturing van een van onze voer- en vaartuigen; dat is natuurlijk volstrekt verboden gebied. Maar we kijken ook naar de veiligheid van onze kantoorwerkers. Als je onderweg bent in de auto, moet je dan wel bellen? Dat proberen we tot een minimum te beperken en we denken er zelfs over om het geheel te gaan verbieden. Vanuit de gedachte dat als je participeert aan het verkeer - zeker in Amsterdam – je focus moet liggen op dat verkeer. Géén afleiding!’

Heus niet alles is hosanna

‘Natuurlijk heb ik nog wat te wensen als algemeen directeur. Zo vind ik dat het 1e lijnsmanagement nog kan groeien als het gaat om zijn integraliteit. Waarbij veiligheid gewoon ingebakken zit in de dagelijkse gereedschapskist van het management. Als een soort 6eoog. Dat kan nog beter en daarin moeten wij als directie ook stappen zetten. Door bijvoorbeeld onze werkbezoeken -nu door COVID niet mogelijk - weer te hervatten. Daarin blijven we, in de vorm van veiligheidsrondes, ook kort op de bal zitten. Alles is gericht op het verder implementeren van die veiligheidscultuur in onze organisatie. En op het veilig vervoeren van onze reizigers, zodat iedereen weer veilig thuiskomt.’

Afbeeldingen

Twitter

0  reacties

Cookie-instellingen
Cookie-instellingen sluiten

Cookie-instellingen wijzigen

Deze website maakt gebruik van cookies. Cookies worden onder andere gebruikt voor het bijhouden van statistieken, het opslaan van voorkeuren, het optimaliseren van deze website, de integratie van social media en marketingdoeleinden. Lees meer over cookies en jouw privacy in ons cookieverklaring. Wij gebruiken de hieronder genoemde soorten cookies.


Deze cookies gebruiken we om de basisfuncties van deze website te kunnen laten draaien en om inzicht te krijgen in het gebruik. Deze cookies verzamelen nooit persoonsgegevens. Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en worden daarom altijd geplaatst.

Deze cookies verzamelen gegevens zodat we inzicht krijgen in het gebruik en deze website verder kunnen verbeteren.

Indien u deze toestaat, worden deze cookies gebruikt door aanbieders van externe content die op deze website kan worden getoond. In sommige gevallen gaat het daarbij om marketing- en/of tracking cookies, die het gedrag van bezoekers vastleggen en op basis daarvan gepersonaliseerde advertenties tonen op andere websites.