Tata Steel IJmuiden: professioneel ontwikkeld veiligheidsdenken – óók voor de mobiele werkplek

30-04-2021
284 keer bekeken 0 reacties

 

Het belang van MONO door de ogen van bestuurlijk Nederland

We gaan digitaal in gesprek met bestuurders in Nederland. Hoe kijken zij aan tegen MONO en wat moet er gebeuren om mobiliteit in Nederland nog veiliger te maken.

Steeds meer werkgevers zien het belang in van MONO-rijden. Laat je inspireren en doe ook mee! 

Ik doe mee

Marco Workel is director HSSE (Health, Safety, Security and Environment) van Tata Steel IJmuiden. Hij is verantwoordelijk voor de veiligheid van zo’n 9.000 collega’s. Maar ook voor de veiligheid op hun bedrijfsterrein met een omvang van 750hectare en een wegennet van zo’n 80km.

'In 2008 werden we pijnlijk getroffen door een dodelijk verkeersongeval van een collega in onze UK-vestiging. Dat was de aanleiding om verkeersveiligheid prioriteit te geven. Veiligheidsbewustzijn wilden we doortrekken in de mobiele werkplek’.

Safety centre

‘Iedere twee jaar gaan al onze collega’s door het ‘safety centre’ waarin hen de consequenties van veiligheidsrisico’s wordt bijgebracht. Denk aan werken met elektriciteit of gas, maar ook verkeersveiligheid. We laten bijvoorbeeld zien wat de consequenties zijn van afleiding in het verkeer als je zit te bellen of bezig bent met je navigatie. Of bijvoorbeeld de impact van je snelheid op je remweg. Wat gebeurt er als een kind plotseling achter een bal aanrent terwijl jij daar net rijdt. Heel confronterend. Op onze eigen site zijn we scherp op het voorkomen van afleiding in het verkeer: géén radio, niet eten, niet bellen (ook niet hands-free).'

Géén vrijblijvendheid

‘We zijn ook streng in het handhaven van alle gemaakte veiligheidsafspraken. Zo hebben we naast borden die je snelheid meten  een aantal handhavers die 24/7 actief zijn. Zij controleren op zaken als het dragen van je gordel, snelheid en het gebruik van een telefoon. We sanctioneren ook als collega’s ons bedrijfsverkeersreglement niet opvolgen. Dat gaat van een schriftelijke waarschuwing tot schorsing. Dat is helaas nodig, blijkt uit het feit dat we maandelijks meerdere disciplinaire maatregelen moeten nemen.'

Preventieve maatregelen

‘Door corona werken al onze kantoormedewerkers thuis. Dat heeft een gunstige uitwerking op onze verkeersveiligheid. Daarom zetten we in op hybride werken als alles straks weer normaal is. Maar we zetten al sinds 1948 pendelbussen in voor woon-werkverkeer. Strekkend van Den Helder tot voorbij Leiden. Zo beschermen we onze mensen beschermen tegen het in slaap vallen op de terugweg na een intensive nachtdienst.’

Techniek helpt

‘Nieuwe technische toepassingen helpen absoluut om verkeer veiliger te maken. Denk  aan camera’s voor die enorme trucks die achteruit moeten insteken. Ik weet zeker dat technische snufjes ons ook in de toekomst nieuwe mooie toepassingen gaan opleveren. En dat is hard nodig: jaarlijks zijn er nog steeds zo’n twintig incidenten te betreuren, waarvan een paar in het verkeer. Dat moeten we verder omlaag krijgen, daar werken we hard aan, iedere dag weer opnieuw!’

Afbeeldingen

Twitter

0  reacties

Cookie-instellingen
Cookie-instellingen sluiten

Cookie-instellingen wijzigen

Deze website maakt gebruik van cookies. Cookies worden onder andere gebruikt voor het bijhouden van statistieken, het opslaan van voorkeuren, het optimaliseren van deze website, de integratie van social media en marketingdoeleinden. Lees meer over cookies en jouw privacy in ons cookieverklaring. Wij gebruiken de hieronder genoemde soorten cookies.


Deze cookies gebruiken we om de basisfuncties van deze website te kunnen laten draaien en om inzicht te krijgen in het gebruik. Deze cookies verzamelen nooit persoonsgegevens. Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en worden daarom altijd geplaatst.

Deze cookies verzamelen gegevens zodat we inzicht krijgen in het gebruik en deze website verder kunnen verbeteren.

Indien u deze toestaat, worden deze cookies gebruikt door aanbieders van externe content die op deze website kan worden getoond. In sommige gevallen gaat het daarbij om marketing- en/of tracking cookies, die het gedrag van bezoekers vastleggen en op basis daarvan gepersonaliseerde advertenties tonen op andere websites.