KNMI: ook met beperkt wagenpark is veiligheid onderweg belangrijk

15-04-2021
116 keer bekeken 0 reacties

 

Het belang van MONO door de ogen van bestuurlijk Nederland

We gaan digitaal in gesprek met bestuurders in Nederland. Hoe kijken zij aan tegen MONO en wat moet er gebeuren om mobiliteit in Nederland nog veiliger te maken.

Steeds meer werkgevers zien het belang in van MONO-rijden. Laat je inspireren en doe ook mee! 

Ik doe mee

Van oudsher staat veiligheid en gezondheid hoog in het vaandel bij het KNMI. Hoe gaat dat op het gebied van mobiliteit? We spreken erover met hoofddirecteur Gerard van der Steenhoven.

Overwegend gebruiken de 400 medewerkers OV en fiets. Meteorologen die werken in 24 uursdiensten gebruiken vooral hun eigen auto. Daarnaast heeft het KNMI 3 elektrische auto’s, 3 bestelbusjes vol meetapparatuur en 1 dienstauto.

Veilig werken 

'Veiligheid en gezondheid borgen we via ons arbobeleid en RI&E. We werken soms onder bijzondere omstandigheden. We hebben bijvoorbeeld een meetmast van 220 meter hoog waar onze mensen in moeten werken. En we leveren ook 's nachts en in het weekend onze diensten. Voor ons is veiligheid en gezondheid van onze professionals gewoon een randvoorwaarde.'

Mobiele werkplek

‘Ook al hebben we een heel beperkt wagenpark, we vinden veiligheid onderweg toch erg belangrijk. We proberen zoveel mogelijk afleiding te voorkomen. Veel van onze mensen komen op de fiets en gebruiken de fietstocht heen om zich op te laden voor de werkdag en terug om zich te ontladen en even te reflecteren. Dan past het niet om iets met je mobiele telefoon te doen. Dat hoort ook niet zo bij onze mensen, veelal onderzoekers en professionals.'

Hybride werken

‘Ook bij het KNMI denken we na over de inrichting van ons werk na corona. We denken dat hybride werken met 2 tot 3 dagen thuiswerken een prima oplossing kan zijn. Waarmee onze toekomstige mobiliteit dus ook structureel lager zal zijn.’

Intensieve internationale contacten

‘Voor ons is het cruciaal dat we onze intensieve internationale contacten in Europa kunnen blijven voortzetten. Nu doen we dat noodgedwongen digitaal. Maar we hebben met elkaar afgesproken als Europese National Meteorological Services dat we de helft minder gaan vliegen. Dus ook hier gaan we op een hybride manier vergaderen. De helft fysiek op een Europese locatie en de andere helft digitaal. Dat kan prima. Zo werken we niet alleen aan onze veiligheid, maar ook aan een betere samenleving.’

Afbeeldingen

Twitter

0  reacties

Cookie-instellingen