Gemeente Groningen: wij zijn een fietsstad, dat betekent MONO fietsen

13-04-2021
395 keer bekeken 0 reacties

 

Het belang van MONO door de ogen van bestuurlijk Nederland

We gaan digitaal in gesprek met bestuurders in Nederland. Hoe kijken zij aan tegen MONO en wat moet er gebeuren om mobiliteit in Nederland nog veiliger te maken.

Steeds meer werkgevers zien het belang in van MONO-rijden. Laat je inspireren en doe ook mee! 

Ik doe mee

Als gemeentesecretaris van Groningen is Christien Bronda verantwoordelijk voor een organisatie van zo'n 3.000 fte. Groningen is een echte fietsstad. Met Bronda spreken we over haar rol als werkgever maar ook over de maatschappelijke rol die de gemeente heeft.

Stimuleren OV en fiets 

‘Wij stimuleren onze medewerkers om niet met de auto te komen. We hebben rondom onze kantoren geen parkeergelegenheid. Veel van onze collega’s komen dan ook met OV of met de fiets. Groningen is een échte fietsstad. Daarom werken we hard om het centrum autovrij te krijgen. Maar als gemeente hebben we wel auto’s. Voor onze uitvoerende diensten zoals vuilniswagens elektrische personenauto’s voor onze BOA’s. Daarnaast hebben we als gemeente nog zo’n 100 maai- en veegauto’s.'

Nieuw mobiliteitsplan

‘Ook in Groningen spreken we over hybride werken na corona. Maar gelet op het beperkte aandeel van de auto in ons woon-werk verkeer zal dat een beperkte impact hebben op het aantal zakelijke kilometers van onze mensen. Tegelijkertijd zijn we bezig met het herijken van ons mobiliteitsbeleid.’

Handsfree en geprotocolleerd

‘Al onze auto's hebben we voorzien van de nodige veiligheidselementen zoals een standaard voor de telefoon en een bluetooth verbinding met de auto en de telefoon. Maar we hebben ook duidelijke protocollen voor onze procedures en werkprocessen zodat bestuurders exact weten waar ze aan toe zijn. Daarvoor gebruiken code 95 voor de chauffeurs en houden ons aan de VCA en ISO-normering. En al onze chauffeurs en gebruikers van voertuigen worden voortdurend opgeleid door onze eigen instructeurs.'

MONO fietsen

‘Vanuit onze maatschappelijke verantwoordelijkheid hebben we prioriteiten gesteld aan vervoersmiddelen. Primair is dat de voetganger en secundair de fiets. Ook ter bevordering van de 1,5m samenleving. Dat betekent werken aan veiligere fietspaden en fietsroutes. Maar ook constant hameren op MONO-fietsen. Als je fietst, dan participeer je aan het verkeer en ben je dus niet bezig met je mobiele telefoon. Vooral bij jongeren is dat nog wel eens hardnekkig. En met zo’n 40.000 studenten hier in Groningen betekent dat werk aan de winkel.'

Afbeeldingen

Twitter

0  reacties

Cookie-instellingen