Vrijbloed Transport: jarenlange investeringen in veiligheid heeft effect

09-04-2021
948 keer bekeken 0 reacties

 

Het belang van MONO door de ogen van bestuurlijk Nederland

We gaan digitaal in gesprek met bestuurders in Nederland. Hoe kijken zij aan tegen MONO en wat moet er gebeuren om mobiliteit in Nederland nog veiliger te maken.

Steeds meer werkgevers zien het belang in van MONO-rijden. Laat je inspireren en doe ook mee! 

Ik doe mee

Grootvader Johan begon in 1959 met één truck. Inmiddels heeft Vrijbloed Transport een vloot van 130 voertuigen, hoofdzakelijk voor de infra. Wij spreken met Mathijs, de derde generatie Vrijbloed, verantwoordelijk voor de disciplines financiën, duurzaamheid en innovatie.

‘Eind vorige eeuw hadden we in één jaar 2 dramatische ongelukken. Vanaf dat moment zijn we gaan investeren in veiligheid. De wereld van infra is anders dan bijvoorbeeld die van supermarktdistributie en vervoer van gevaarlijke stoffen. Die zijn qua voorschriften, procedures en protocollen aanzienlijk verder. Dus we hebben behoorlijk moeten pionieren. Maar ik ben er écht trots op dat bijvoorbeeld mijn vader de dodehoeksticker heeft uitgevonden.'

'Vijf jaar geleden hebben we weer een heftig bedrijfsongeval meegemaakt . Dat was het moment om over de gaan naar ‘veiligheidsbeleid 2.0’. In 2019 sleepten we de prestigieuze prijs van veiligste transportbedrijf in de wacht !’

Investeren in veiligheid

‘Er gebeurt vanalles om en naast de vrachtwagen. Zeker in de steden, waar fietsers en voetgangers continu passeren. Daarom investeren we in lage(re) cabines, de meest geavanceerde camera’s (die niet 140graden maar meer dan 170 graden zicht geven), achteruitrijcamera’s, dodehoekspiegels, etc. We willen dat onze chauffeurs onderweg zijn met de beste spullen.'

Mentor chauffeur

‘We investeren ook volop in houding en gedrag. Nieuwe collega’s krijgen een mentor chauffeur. Dat is iemand die nieuwe chauffeurs in de infra wat extra’s wil meegeven. Een nieuwe chauffeur mag pas alleen de weg op als die mentor dat ook volledig verantwoord vindt. We monitoren ook het rijgedrag van onze chauffeurs. Hoe hard trek je op, laat je je voertuig wel voldoende uitrollen, rem je niet te abrupt, laat je je wagen niet onnodig stationair draaien. De collega’s die herhaaldelijk onder de maat scoren op bijvoorbeeld anticiperen nodigen we uit voor een indringend  gesprek ter bevordering van de verkeersveiligheid.’

Attractieve werkgever

‘Door jarenlang investeren in veiligheid besparen we op kosten (minder schades, lagere verzekeringspremie, besparing op brandstofkosten, lagere onderhoudskosten), maar vooral op de attractiviteit van ons als werkgever. Medewerkers zijn gemiddeld 11 jaar in dienst, met uitschieters naar 30-35 jaar. En het ziekteverzuim ligt onder de 2%. Daar zijn we trots op!’

 

Afbeeldingen

Twitter

0  reacties

Cookie-instellingen