FrieslandCampina: voedselveiligheid betekent ook verkeersveiligheid

17-03-2021
113 keer bekeken 0 reacties

 

Het belang van MONO door de ogen van bestuurlijk Nederland

We gaan digitaal in gesprek met bestuurders in Nederland. Hoe kijken zij aan tegen MONO en wat moet er gebeuren om mobiliteit in Nederland nog veiliger te maken.

Steeds meer werkgevers zien het belang in van MONO-rijden. Laat je inspireren en doe ook mee! 

Ik doe mee

Hans Wieleman is als manager Milk Logistics bij FrieslandCampina verantwoordelijk voor het ophalen van melk in Nederland, België en Duitsland. Voor deze operatie maakt FrieslandCampina gebruik van z'n 320 trucks en 1.500 chauffeurs. 'Een veilige werkplek betekent ook een veilige situatie onderweg.'

'Onze levensmiddelen moeten qua voedselveiligheid voldoen aan de hoogste normen. Daarvoor hebben we hele strakke regels. Die hebben we ook voor de manier waarop we onze producten vervoeren.'

Verschillende situaties

'Voor onze gedragsregels redeneren we vanuit de chauffeur, die veel verschillende situaties meemaakt bij de boer, op de weg en op het fabrieksterrein. Op de boerderij spelen kinderenof lopen honden los. We vragen onze chauffeurs om dat  te bespreken met onze melkveehouders. Vaak blijkt dat men zich niet realiseert wat het gevaar kan zijn. Onderweg zijn we letterlijk een rijdend reclamebord. We krijgen steeds vaker feedback van medeweggebruikers. Dat nemen we zeer serieus. En op het fabrieksterrein kunnen losliggende slangen zomaar struikelongelukken veroorzaken.' 

In gesprek met chauffeurs

‘We organiseren jaarlijks een trainingsdag voor onze chauffeurs. We laten de gevaren uit de praktijk zien, bijvoorbeeld met een virtual reality bril. Want dan beklijft zo’n boodschap. We willen niet alleen zenden, vooral ook luisteren. Welke ideeën hebben chauffeurs waarmee we hun werk nog veiliger kunnen krijgen? Dat is vooral een kwestie van elkaar serieus nemen. Want een chauffeur die met 35.000 kilo melk op pad is, moet echt dagelijks meerdere keren z’n eigen afweging kunnen maken.'

Duidelijk zijn bij overtredingen

‘We stellen heldere grenzen. Wat kan wel en wat kan niet. Eén keer een gele kaart, tweede overtreding is einde oefening. Iedereen weet dat en respecteert dat ook. Appen achter het stuur of drank op achter het stuur wordt volstrekt niet getolereerd, onder geen enkele voorwaarden. Dat past gewoon niet bij een professioneel bedrijf.’

Kansrijk veld

‘FrieslandCampina heeft nog een wensenlijst als het gaat om verkeersveiligheid. Denk aan voorlichting (weet je nu écht hoe die nieuwe technische snufjes werken) en training (ken je al die nieuwe verkeersborden, wat doe je in bepaalde situatie). Want ook wij beseffen dat een veilige werkplek ook betekent een veilige situatie onderweg. Voor een bedrijf met z’n roots in voedselveiligheid helemaal geen vreemde gedachte.'

 

Afbeeldingen

Twitter

0  reacties

Cookie-instellingen