AutoBinck: de mens is ons kostbaarste goed, dus de lat leggen we hoog

12-03-2021
650 keer bekeken 0 reacties

 

Het belang van MONO door de ogen van bestuurlijk Nederland

We gaan digitaal in gesprek met bestuurders in Nederland. Hoe kijken zij aan tegen MONO en wat moet er gebeuren om mobiliteit in Nederland nog veiliger te maken.

Steeds meer werkgevers zien het belang in van MONO-rijden. Laat je inspireren en doe ook mee! 

Ik doe mee

Paul Zekhuis is de CEO van AutoBinck, een hoofdrolspeler op de Europese mobiliteitsmarkt. Zijn belangrijkste boodschap: we moeten het veel meer hebben over afleiding door de mobiele telefoon "smartphone distraction". 'Dit probleem is veel taaier dan we met elkaar denken.' 

Smartphone erg verslavend 

‘Laten we eerlijk zijn: de meeste mensen – ook ik – zijn verslaafd aan hun smartphone. We willen continu weten wie er nu weer een berichtje heeft gestuurd, ook in de auto. Dat los je niet op met een paar mooie MONO-posters in de kantine. Of een zeepkistsessie waarbij ik als baasvertel wat mijn mensen niet mogen doen.'

'We onderschatten de ernst van het vraagstuk. Het huidige medicijn is echt niet opgewassen tegen de kwaal. We moeten met elkaar de discussie aangaan over wat er aan de hand is. Om vervolgens bereid te zijn om harde, ingrijpende en door technologie ondersteunde maatregelen te nemen.'

Meeste risico onderweg 

‘Kijk je naar welke risico’s onze medewerkers lopen tijdens het deel van de dag waar wij als werkgevers verantwoordelijk voor zijn, dan is de tijd dat men onderweg is veruit het meest risicovol. Juist onderweg stellen we onze werknemers bloot aan grote gevaren. Zeker als je dat afzet tegen de aandacht die we met elkaar besteden aan werkomstandigheden op kantoor, bijvoorbeeld aan een Arbo bureaustoel, of variabele bureauhoogte. Als je met zo’n bril kijkt, dan is het naar mijn mening alleszins gerechtvaardigd om het hoofdstuk verkeersveiligheid compleet anders te positioneren. Er sterven meer mensen door smartphone gebruik in het verkeer dan door een verkeerde bureaustoel.’

Land op slot door overvolle IC’s

‘Laten we de lijn eens doortrekken. Wij zijn nu al een tijdje in lockdown. Met niet alleen grote schade voor delen van onze economie, maar óók voor ons welzijn. Dat vinden we met z’n allen acceptabel. Maar in het verkeer overlijden jaarlijks deze aantallen, zijn er heel veel zwaargewonden met alle ellende die daaruit voortkomt. Voor hen, hun partners en families. En daar hoor je niemand over. Ik denk dat dit echt anders moet en dat we de maatregelen moeten opschalen.’

Betere monitoring en maatregelen 

‘Ik werd écht geraakt door het vreselijke verhaal van Jeroen van der Tol, wiens aanstaande vrouw verongelukte door een appende medeweggebruiker. Dit soort ongelofelijke drama’s rechtvaardigen een betere monitoring van hoe we ons in het verkeer gedragen, vind ik. En de introductie van maatregelen. Liefst uiteraard in de belonende sfeer, bijvoorbeeld  gamification-achtige toepassingen, maar ook harde blokkade van de toegang tot (bepaalde onderdelen) van je smartphone tijdens het rijden.

 

De posters voorbij: SafeDrivePod

‘Ik zou geen knip voor m’n neus waard zijn als ik niet zelf het goede voorbeeld geef. Daarom zijn we als AutoBinck aan de slag met de technologie van de SaveDrivePod.  Zo kunnen we feedback geven aan onze bestuurders en ze uiteindelijk volledig MONO op pad laten gaan. Dat is zeer confronterend, heb ik zelf gemerkt. Alles gericht op het verzilveren van dat hogere doel: het creëren van een veilige werkomgeving, zowel fysiek als mobiel, waarbij de veiligheid van onze eigen werknemers en onze klanten centraal staat. En omdat ‘mensen’ het kostbaarste goed is leggen we als organisatie de lat hoog’.

Afbeeldingen

Twitter

0  reacties

Cookie-instellingen