BMC'ers maken jaarlijks 50 miljoen kilometer: goed mobiliteitsbeleid belangrijk

04-03-2021
613 keer bekeken 0 reacties

 

Het belang van MONO door de ogen van bestuurlijk Nederland

We gaan digitaal in gesprek met bestuurders in Nederland. Hoe kijken zij aan tegen MONO en wat moet er gebeuren om mobiliteit in Nederland nog veiliger te maken.

Steeds meer werkgevers zien het belang in van MONO-rijden. Laat je inspireren en doe ook mee! 

Ik doe mee

Pieter Vermaas is algemeen directeur van BMC, een bekende speler in in de zakelijke dienstverleningswereld van overheid, zorg, onderwijs en woningbouwcorporaties. De 1.000 adviseurs zijn bijna allemaal voorzien van een auto. Hoe kijkt Vermaas aan tegen mobiliteit en veiligheid?

Mobiel zijn hoort bij ons werk

‘Normaal gesproken zijn we veel op pad. Omdat we klanten hebben in het hele land ontkwamen we er tot voor kort niet aan veelvuldig van A naar B te reizen. Ook na corona zullen we blijven reizen, maar wel aanzienlijk minder.'

'Het is juist nu van belang om naast aandacht voor de fysieke werkplek thuis en op kantoor ook aandacht te besteden aan verkeersveiligheid. Dat doen we door middel van het vergroten van de bewustwording voor veilig onderweg zijn en ook in het faciliteren van een veilige mobiele werkplek (carkit, knoppen aan het stuur, bluetooth, navigatie).' 

Al onze adviseurs hebben een ‘publiek hart’

‘Onze adviseurs komen bijna allemaal uit het publieke domein. Veel van onze adviseurs hebben feeling met duurzaamheids- en veiligheidsvraagstukken. Wij vinden het belangrijk om met regelmaat dit soort vraagstukken met elkaar te bespreken. Ik merk hierin een groot verantwoordelijkheidsbesef bij onze adviseurs.  Als we straks weer wat meer onderweg  gaan, zetten we het thema ‘veilige (MONO) kilometers’ op de agenda.' 

Incidenten gelukkig beperkt

‘We zijn erg dankbaar dat we het goed doen qua verkeersveiligheid.De 50 miljoen kilometer die we met z'n allen rijden, zijn gelukkig bijna altijd zeer veilig verlopen. In het kader van veiligheid zijn we niet krenterig als het gaat om overnachtingen. Zo zijn onze mensen uitgerust als ze de weg opgaan. Daarnaast faciliteren we ook trainingen zoals  een slipcursus.'

'Gelukkig is het aantal ernstige incidenten waar onze collega’s bij betrokken beperkt gebleven in al deze jaren. Vorig jaar hadden we voor het eerst in de BMC-geschiedenis te maken met een ernstig ongeval met blijvend letsel. Dat hakt er écht in en maakt enorme impact.' 

Corona geeft shockeffect

‘Door corona maken we minder zakelijke kilometers. We denken na over de inrichting van ons werkproces na corona. We dromen van hybride werken, helft thuis, helft bij klanten en opdrachtgevers. Dus we denken op dit moment zeker na over de contouren van een nieuw toekomstvast mobiliteitsbeleid. Duurzaamheid, verkeersveiligheid, creëren van klantwaarde én werkplezier moeten elkaar kunnen versterken. Niet in de laatste plaats omdat we graag een goede werkgever willen zijn.' 

Afbeeldingen

Twitter

0  reacties

Cookie-instellingen