evofenedex: 'al 85 jaar is veiligheid een hot topic'

01-02-2021
342 keer bekeken 0 reacties

 

Het belang van MONO door de ogen van bestuurlijk Nederland

We gaan digitaal in gesprek met bestuurders in Nederland. Hoe kijken zij aan tegen MONO en wat moet er gebeuren om mobiliteit in Nederland nog veiliger te maken.

Steeds meer werkgevers zien het belang in van MONO-rijden. Laat je inspireren en doe ook mee! 

Ik doe mee

Verkeersveiligheid is al 85 jaar een hot topic voor evofenedex, de ondernemersvereniging die ervoor zorgt dat hun 15.000 leden hun logistiek optimaal organiseren en beter nationaal en internationaal ondernemen. We spreken erover met algemeen directeur Machiel van der Kuijl.

Dat verkeersveiligheid zo belangrijk is voor evofenedex blijkt wel uit hun actieve participatie aan de campagne ‘een beetje chauffeur laat zich niet afleiden’ van 10 jaar geleden, maar ook uit hun actieve bijdrage aan het MONO-zakelijk initiatief gericht op werkgevers. 

De achterban van evofenedex is divers. Van der Kuijl licht toe: ‘Van héél klein, zoals de bakker om de hoek, tot héél grote multinationals in segmenten als handels- en productiebedrijven, bouw en groothandel’.

Verkeersveiligheid dominant in ons aanbod

‘Een vereniging die midden in het logistieke hart opereert, moet veiligheid volledig omarmen. Dat zit in ons DNA. Op dat vlak hebben we een rijke historie: van voorlichting tot workshops voor verschillende segmenten van doelgroepen zoals planners, veiligheidsadviseurs en chauffeurs. Dat doen we niet alleen, recent sloten we nog een overeenkomst met een grote opleider. Die kennis stellen we ook ter beschikking aan onze joint venture evofenedex verzekeringen. Alles gericht op het voorkomen van ongelukken, of uitval. Iedere dag weer opnieuw’. 

Zorg voor andere weggebruikers en harde euro's

‘Er zijn drie redenen waarom we ons druk maken om verkeersveiligheid en MONO rijden. Als eerste uiteraard onze maatschappelijke verantwoordelijkheid. Met een achterban van 15.000 leden moet je laten zien dat je je rol pakt. Gericht op het vergroten van de verkeersveiligheid in ons land. Als tweede de wijze waarop onze leden zich in het verkeer gedragen richting andere weggebruikers. En als derde, heel plat, de efficiency, de euro’s: betere verkeersveiligheid betekent minder ongelukken en dus lagere uitval, wat resulteert in een betere en betrouwbare service, dus minder kosten.’

Maak meer werk van zelfrijdende auto's

‘Je hoeft geen profeet te zijn om te voorspellen dat er sprake is van een relatie tussen verkeersonveiligheid en zelfrijdende technieken zoals vormen van smart mobility. Zowel in voertuigen als wegkantsystemen. Die techniek – ik merk het zelf ook aan mijn nieuwe elektrische leaseauto – is gewoon vele malen accurater dan wij als mensen zijn. Experts beweren dat er sprake is van een factor 25 tot 40! Tel uit je winst.' 

'Mijn droom is dat overheden meer gas geven, zodat technieken sneller breed uitgerold kunnen worden en in ons dagelijks gebruik een flinke boost geven. Dat gaat ons ongetwijfeld helpen op het vlak van verkeersveiligheid, daar ben ik van overtuigd. Kijk je naar de maatschappelijke kosten van verkeersonveiligheid (meer dan €14 miljard op jaarbasis), dan is die rekensom heel snel gemaakt.'

Afbeeldingen

Twitter

0  reacties

Cookie-instellingen
Cookie-instellingen sluiten

Cookie-instellingen

Deze website maakt gebruik van cookies. Lees meer over cookies in onze cookieverklaring.


Deze cookies verzamelen nooit persoonsgegevens en zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website.

Deze cookies verzamelen gegevens zodat we inzicht krijgen in het gebruik en deze website verder kunnen verbeteren.

Deze cookies zijn van aanbieders van externe content op deze website. Denk aan film, marketing- en/of tracking cookies.