BAM Infra Nederland: 'We hebben verkeersveiligheid heel persoonlijk gemaakt'

15-09-2021
1722 keer bekeken

Het belang van MONO door de ogen
van bestuurlijk Nederland

We gaan digitaal in gesprek met bestuurders in Nederland. Hoe kijken zij aan tegen MONO en wat moet er gebeuren om mobiliteit in Nederland nog veiliger te maken.

Steeds meer werkgevers zien het belang in van MONO-rijden. Laat je inspireren en doe ook mee! 

Ik doe mee

 

We spreken met Kommer den Uil (Hoofd Kwaliteit, Arbo en Milieu) van BAM Infra Nederland, onderdeel van de Koninklijke BAM Groep. Het bedrijf is actief in zowel bouw, vastgoed als infra.

In Nederland is de Koninklijke BAM Groep werkgever van zo’n 10.000 professionals. Daarnaast werkt het met een tweede schil van evenzoveel mensen: ingehuurde medewerkers en onderaannemers. Met een van de grotere wagenparken van Nederland heeft BAM dagelijks een dikke 9.000 voertuigen op de weg, van personenauto’s tot bestelbusjes en van vrachtwagens tot botsabsorbers. Van alle mensen werkt ongeveer driekwart on site en dus mobiel – los van woon-werkverkeer. Alle reden dus om Den Uil te vragen hoe verkeersveiligheid hier is verankerd in de bedrijfscultuur.

Wij zorgen voor elkaar

‘We zijn bij BAM sinds een jaar of 5 heel hard aan het werk om de veiligheidscultuur tot in de haarvaten van onze organisatie verankerd te krijgen. Daarbij richten we ons op de samenhang en een integrale aanpak van de verschillende veiligheidsdomeinen: arbeidsveiligheid, verkeersveiligheid, constructieve veiligheid en sociale veiligheid. Dat doen we niet met een programma, want dat heeft iets tijdelijks. In plaats daarvan kiezen we voor gedeeld eigenaarschap, geïntegreerd in onze lijnorganisatie. Ons motto is: jouw veiligheid is mijn veiligheid – bij BAM zorgen wij voor elkaar. Care for people, dat laten we in werkelijk alles doorklinken. Veiligheid is niet soft of ver weg. Nee, het is hier, het is stoer en het raakt jouzelf. Vandaag. Nú.’

‘Daarom hebben we met BAM Infra Nederland de 7 uitgangspunten voor houding en gedrag geïntroduceerd. Bijvoorbeeld: ik neem verantwoordelijkheid voor mijn veiligheid en die van anderen. Maar ook: ik durf hulp te vragen bij twijfel. En: ik geef een compliment als er veilig gewerkt wordt. Daarmee laten we zien dat veiligheid van en voor iedereen is. En het mooie is dat we langzamerhand ook een cultuur hebben waarin we elkaar daarop aanspreken – ongeacht de rol en positie. Immers: jouw veiligheid is de mijne!’

‘Daar kun je mee thuiskomen’

‘De zorg voor elkaar vertaalt zich ook naar klinkende resultaten. Daar zijn we als bedrijf beretrots op. We kunnen dat uitdrukken met de incident frequency rate. Die hebben we weten te verlagen van 9 verzuimincidenten per miljoen gewerkte uren in 2014 naar minder dan 1 in 2021. Kijk, daar kun je mee thuiskomen. Dan zie je ook resultaat van je inzet op veiligheid!’

Dagelijkse, weerbarstige praktijk

‘De basis is natuurlijk dat je dit thema met elkaar bespreekt in de werkoverleggen. Dat doen we zowel met onze eigen collega’s als met de toeleveranciers en onderaannemers. Aan de hand van de zaken die je tegenkomt in de dagelijkse, weerbarstige praktijk. Niet hoog over, maar heel concreet. Hoe doe je dat dan? En wat doe je niet? Altijd gericht op een professionele werkcultuur waarin we planmatig ons werk doen. Elkaar niet overvallen en zeker niet hapsnap of improviserend werken. Als je de tijd neemt om erover na te denken en dat combineert met de risico’s in ons werk, dan zie je dat het gedrag verandert. Mensen vinden dat ook plezierig en helpen elkaar daarbij. In de geest van: zo doen we dat hier, zo werken we bij BAM.’

Waar staan we over 3 jaar?

‘Ik weet zeker dat we dan nog wat verder zijn met onze veiligheidscultuur. Sowieso gaan de techniek en data ons verder helpen. Zaken worden veiliger. Het wordt allemaal slimmer. Voertuigen en weginfra gaan steeds beter communiceren. Denk aan onze oplossingen als Area30 (digitale snelheidsbeperking) en Flister (waarschuwing van automobilisten voor botsabsorbers) of Safelight (helpt voetgangers om veilig de weg over te steken). Maar dat is slechts een deel. Want de kern is: hoe gedragen we ons? Het antwoord op die vraag moet je blijven voeden. Met verhalen, storytelling en casuïstiek, maar ook door te leren van gemaakte fouten. Die lijn gaan we verder doorzetten. Vooral omdat we zien dat veilig werken overal veel meer werkplezier oplevert. Een win-winsituatie, dus!’

Afbeeldingen

X (voorheen Twitter)

Bekijk ook

Cookie-instellingen