Je gaat toch niet geblinddoekt de weg op?

16-03-2022
1041 keer bekeken

Op kantoor werken is weer een optie geworden. De werkplek is opnieuw ingericht zodat de kans op besmettingen zo laag mogelijk is. Veiligheid staat voorop. Maar hoe zit het eigenlijk met de reis naar het werk? Staat veiligheid daar ook voorop?

Tom Rodenburg, Register Risico Professional (RRP) bij Hello Mobility en voorzitter van het netwerk Mobiliteit & Transport bij het Verbond van Verzekeraars, deelt zijn kijk op het onderwerp verkeersveiligheid bij werkgevers.

Tom Rodenburg

111 meter verder

‘Doordat meer mensen weer naar kantoor gaan, neemt de verkeersdrukte, en hiermee ook de tijdsdruk en afleiding tijdens het rijden, toe. Het geluidssignaal van de smartphone dat aangeeft dat je een nieuw berichtje hebt is super verleidelijk, maar tegelijkertijd ook levensgevaarlijk. Niemand zou met zijn of haar volle verstand geblinddoekt gaan rijden. Toch gebeurt het eigenlijk dagelijks. Stel je voor, je rijdt 80 kilometer per uur en je kijkt 5 seconden op je smartphone, dan betekent dit dat je 111 meter verder bent zonder dat je aandacht had voor het verkeer.

Telefonisch contact is vaak helemaal niet nodig onderweg. We leggen ons en onze werknemers die dwang zelf op. Reistijd hoeft geen vergadertijd te zijn. Op de weg zie je, door het geslinger en de onregelmatige snelheid, direct wie andere dingen aan het doen is dan rijden alleen.'

Beleid en voorbeeldgedrag

‘Wat ik ook vaak zie bij mensen, is een enorme overschatting van de veiligheid van het voertuig en de ondersteunende veiligheidssystemen voor bestuurders. Het lijkt alsof men denkt dat deze systemen ervoor zorgen dat de bestuurder zich met hele andere zaken kan bezig houden dan met rijden, oftewel met telefoneren en appen. “Ik word toch wel tussen de lijnen gehouden dus dat ene appje moet kunnen”. Ik hoor het veel te vaak. Maar hoe veranderen we die mindset in een bedrijf? Hoe creëren we bewustzijn voor deze problematiek en voor de gevaren die bel- en appgedrag met zich mee brengen?

Mijns inziens moet er duidelijk beleid komen en met name voorbeeldgedrag waarbij als uitgangspunt wordt gehanteerd dat er geen (zakelijke) telefoongesprekken tijdens het rijden worden gevoerd. Alleen als de werkgever zelf in dit principe gelooft en dit ook uitdraagt zal draagvlak ontstaan. Duurzame verandering begint altijd bij jezelf. Niet omdat het moet, maar omdat je het wilt.

Om dit beleid te onderstrepen kan bijvoorbeeld gebruik gemaakt worden van telematica apparatuur waarop de locatie en/of tijd van aankomst van een werknemer zichtbaar is in een dashboard. Telefonisch contact opnemen met de medewerker is, wanneer hij of zij aan het autorijden is, niet of alleen in noodgevallen mogelijk.’

Oproep aan werkgevers van Nederland

‘Beste werkgever, verkeersveiligheid van je werknemers kan écht beter en dat lukt als we ons commitment concreet maken. Wat ga je doen om ervoor te zorgen dat je werkgevers veilig en ongestoord onderweg kunnen? Goed voorbeeld draagt hieraan bij. Niet zeggen, maar doen! Echt veranderen. En deze verandering vasthouden en verankeren in duurzaam beleid. Dat leidt tot meer verkeersveiligheid, minder schades, een goed imago, een betrouwbare dienstverlening en minder kosten.

Het estaffetestokje gaat naar ...
Binnen een gremium van schadepreventieadviseurs is het initiatief ontstaan voor een periodieke blog om de ervaren problemen op de werkvloer aan te  kaarten. Zij willen hun verzekerde klanten helpen schade te voorkomen. Dit kan versterkt worden door de kracht van het netwerk Mobiliteit & Transport in te zetten. Met die gedachte geeft Tom Rodenburg het estafettestokje door aan Tim Swanborn, Risk Manager Fleet bij Allianz.
Tim Swanborn

Afbeeldingen

X (voorheen Twitter)

Cookie-instellingen